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A Survey on the Broadcasting Program Production by Video Journalists in Daejeon

비디오저널리스트(VJ)의 방송프로그램 제작 실태조사 - 대전지역을 중심으로 -

  • Published : 2009.09.28

Abstract

This paper explores the current situation of the broadcasting program production by video journalists (VJs), one of the recent trends of broadcasting production, centering around the programs made in Daejeon. The result of the survey shows that VJ programs are considered to be one of the generalized broadcasting program production systems. Thus, production costs should be γeadjusted to a realistic level in order to secure the good quality VJ programs in the current situation. Local broadcasting stations should depart from the idea that they make a VJ program subcontract to produce programs at low cost. It is time to support good quality VJ programs financially and systematically. The survey also reveals that most video journalists cannot participate in the decision-making process regarding program production. Local broadcastings should cooperate with video journalists, as co-producers, in producing the programs. Besides, VJ programs have some disadvantages such as limitation of high definition image production, poor image quality, instability of images taken, etc Hence, video journalists should also try to make better image quality of their broadcasting programs. Local subcontractors should make efforts to overcome their poor manpower and production environments as well. By economizing their scale of production and updating their production equipment, subcontractors need to constantly develop the contents related to local community which make them more competitive.

현재 방송프로그램 제작시스템의 한 축으로 자리매김하고 있는 VJ의 프로그램 제작 실태를 대전지역을 중심으로 조사 연구하였다. 연구 결과, 양질의 VJ프로그램을 제작 할 수 있도록 프로그램 제작료를 현실화 할 필요가 있으며, 지역방송도 VJ 제작프로그램을 저렴한 비용의 프로그램 제작 하청이라는 인식을 전환하여, 프로그램 질에 상응하는 경제적 지원과 함께 제도적 시스템을 구축할 시점이다. 또한, 방송사측도 제작의 많은 부분을 담당하고 있는 VJ로서의 역할을 볼 때 방송국도 VJ를 공동 연출자로의 인식전환이 필요하다. 현재 VJ프로그램의 단점으로 지적받고 있는 고화질 영상 제작의 한계, 영상 화질의 저하, 촬영 영상의 불안정성 등 보다 좋은 화질의 방송 프로그램을 제작하기 위한 VJ 스스로의 노력들 또한 요구된다. 지역의 외주제작사들 또한 소규모 인력과 열악한 제작 환경을 극복하기 위한 노력을 기울여야 할 것이다. 규모의 경제화와 장비의 첨단화를 통해 지역 밀착형 콘텐츠의 발굴을 꾸준히 경주해야 외주제작사로서 경쟁력을 확보할 수 있기 때문이다.

Keywords

References

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