Abstract
The movement of the MR loaded on the train is confined to the bidirectional movement along the rail. Therefore, the AR connected to the MR can use the address information of the neighboring ARs and configure CoA in advance before performing L2 and L3 handoff. The MR can acquire new CoA immediately from the present AR after the movement detection procedure. The performance analysis shows that the proposed scheme can provide CoA to the MR about 1.8(s) at minimum and 4.98(s) at maximum faster than the Stateless scheme because the proposed scheme does not carry out any additional CoA and DAD procedure unlike the Stateless scheme.
철도차량에 탑재된 이동 라우터(Mobile Router:MR)의 이동방향은 랜덤하게 이동하는 일반 무선단말기와 달리 선로를 따라 양방향 이동으로 제한된다. 따라서 이동라우터와 접속된 액세스 라우터 (Access Router:AR)은 인접한 이웃 AR의 주소정보를 이용하여 이동라우터의 2계층, 3계층 핸드오프 수행 전에 이동라우터 대신 미리 Care of Address(CoA)를 구성할 수 있다. 이동라우터는 현재 접속된 AR에서 어느 AR 영역으로 이동하더라도 이동검출과정 후 현지 AR로부터 새로운 CoA를 즉시 획득할 수 있게 된다. 성능분석결과, 제안한 방안은 Stateless 방식과 달리 별도의 CoA 과정과 주소중복확인절차(Duplicate Address Detection:DAD)를 수행하지 않아 Stateless 방식보다 최소 약 1.8(s), 최대 4.98(s) 빠르게 CoA를 획득할 수 있음을 확인할 수 있었다.