Categorical data analysis of sensory evaluation data with Hanwoo bull beef

한우 수소 고기 관능평가 데이터에 대한 범주형 자료 분석

  • Lee, Hye-Jung (Department of Statistics, Duksung Women's university) ;
  • Cho, Soo-Hyun (Quality Control and Utilization of Animal Products Division, National Institute of Animal Science) ;
  • Kim, Jae-Hee (Department of Statistics, Duksung Women's university)
  • 이혜정 (덕성여자대학교 정보통계학과) ;
  • 조수현 (국립축산과학원, 축산물이용과) ;
  • 김재희 (덕성여자대학교 정보통계학과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

This study was conducted to investigate the relationship between the sociodemographic factors and the Korean consumers palatability evaluation grades with Hanwoo sensory evaluation data. The dichotomy logistic regression model and the multinomial logistic regression model are fitted with the independent variables such as the consumer living location, age, gender, occupation, monthly income, and beef cut and the the palatability grade as the dependent variable. Stepwise variable selection procedure is incorporated to find the final model and odds ratios are calculated to find the associations between categories.

국립축산과학원에서 수집한 한우 관능 평가 데이터에 대해 사회 인구학적 요인과 한국 소비자들의 맛 평가에 대한 연관성을 연구하고자 한다. 소비자 거주지역, 연령, 성별, 직업, 월수입과 쇠고기 부위를 설명변수로 맛등급 평가를 반응변수로 이항 다중 로지스틱 모형과 다항 다중 로지스틱 모형을 적합하고 회귀계수별 유의성 검정과 적합도 검정을 실시하였다. 단계별 변수 선택으로 최종 모형을 선택하고 반응변수 범주에 대한 오즈비를 계산하여 관련성을 파악한다. 그 결과 거주 지역, 연령, 월수입과 쇠고기 부위 변수들이 선택되었다. 영남에서 맛을 비교적 높게 평가하는 경향이 있으며 수입이 많고 연령이 높을수록 맛을 까다롭게 평가하는 경향을 보인다. 쇠고기 부위별로는 우둔에 비해서 등심이 다른 부위들 중 맛에 대한 차이가 크다고 볼 수 있다.

Keywords

References

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