초록
매스 커스터마이제이션 생산 방식이 국내외 의류산업에서 새로운 제조방식으로 확산되고 있다. 특히 국가별로 MTM, 이지오더(Easy-order) 등의 명칭으로 기성복에 소비자 체형을 반영하는 노력이 끊임없이 진행되고 있다. 유니폼은 지속적인 착용과 재구매가 예상되는 의류아이템이므로 이에 대한 사이즈 적용이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 국내 유니폼 생산에 이지오더 시스템 방식을 도입하기 위하기 위한 사이즈 포지셔닝 시스템을 제공하고 다양한 사이즈에 맞는 의복 패턴을 제작하기 위하여 양방향 그레이딩 방식을 제안하였다. 연구결과로는 첫째, 5차 사이즈코리아 측정치를 이용하여 키와 가슴둘레에 대한 교차분석을 실시하여 다빈도 구간을 유니폼 사이즈 구간으로 설정하였다. 둘째, 인체측정치에 대한 요인 분석을 실시하여 높이, 둘레, 어깨요인으로 분류하였으며 둘레와 어깨요인을 통합하여 높이와 둘레로 측정항목을 이원화하였다. 셋째, 요인분석 결과로 이원화된 높이와 둘레항목을 각각 키와 젖가슴둘레를 독립변수로 회귀분석을 실시하였으며 회귀계수를 활용한 그레이딩룰을 산출하였다.
To provide adequate fit for women over a range of sizes, the grading process should reflect their body dimensions. Current methods of creating sized garments are not addressing the need for a good or even an adequate fit for the easy-order system. This study suggests a grading rule allocating system that can improve the appropriateness of clothing for uniform easy-order system. Also, the study proposes a bi-directional grading method subdivided to horizontal and vertical direction. The grading rule allocating system suggested the size increments which improve the fitness of uniform. Using the 5th Size Korea data, the crosstabulation was conducted with 1305 females in the age group $20{\sim}49$ years, and the size increments including $155\sim165$ of height section and $79\sim94$ of bust section, was selected for easy-order system. Also, the bi-directional grading method subdivided in horizontal and vertical direction was followed by factor analysis based on the circumference and height. And the grading rules were calculated by regression analysis.