A Framework to Analyze and Estimate Various Effects of Agro-product e-commer

농산물 전자상거래의 효과분석을 위한 프레임워크 개발 및 실증연구

  • Received : 2009.10.30
  • Accepted : 2009.12.18
  • Published : 2009.12.30

Abstract

This study attempts to develop a framework to analyze and estimate various effects of agro-product e-commerce, and to find out the actual effects of the farmers operating on-line shopping systems through the developed framework. A depth-interview semi-structured on 5 farmers was acted to seek out latent effects which were disassembled and re-assembled into 3 dimensions; input costs, e-internal effects and e-external effects. E-external effects divide into e-indirect effects and e-societal effects. A survey from 29 farmers reveals that the e-internal effects are 26,929 thousand KRW a year, e-external effects 6,734 thousand KRW, and input costs 7,202 thousand KRW. ROI(Return on Investment) in 2007 is calculated at 367%.

Keywords

References

  1. 김동원, 김경덕. (2004). 농산물 전자상거래의 성과 요인 분석. 농촌경제, 27(3).
  2. 박흔동, 문정훈. (2007). Web2.0 시대의 효과적 농산물 전자상거래 방안 연구. 한국경영정보학회 2007 추계학술대회.
  3. 송전의. (2007). 농산물 e-비즈니스 마케팅 전략에 관한 연구: 소비자의 온라인 농산물 구매 행동을 중심으로. 충남대학교 학위논문.
  4. 김철호. (2008). 농업인 전자상거래 운영실태분석과 발전전략. 한국무역통상학회, 8(2).
  5. 김철호. (2007). 지역농업인의 전자상거래 장애요인 분석. 한국무역통상학회.
  6. 최영만. (2004). 농산물 전자상거래 활성화 방안에 관한 연구. 농업경영정책연구, 31(4).
  7. 최재섭. (2004). 농산물전자상거래 현황과 활성화방안. 한국마케팅과학회.
  8. 농촌진흥청 기술경영과. (2009). 농업인 e-비즈니스 지원현황 및 그동안 성과. 농촌진흥청.
  9. 농촌진흥청. (2008). 사이버농업인 CEO 성공예감.
  10. 농촌진흥청. (2008). 사이버농업인 경영능력 향상.
  11. 농촌진흥청. (2007). 평범한 성공을 벌하라.
  12. 농촌진흥청. (2006). 사이버농업인의 고객감동 이야기.
  13. 농림부. (2007). 농림사업 시행지침서.
  14. 농림부. (2006). 농림사업 시행지침서.
  15. 농림부. (2004). 농업인 홈페이지 구축농가 운영 실태조사.
  16. 농촌진흥청 경영정보관실. (2008). 주요국의 농산물 e-비즈니스 지원현황 및 우수사례.
  17. 유상오. (2009). 3천만원으로 은퇴 후 40년 사는법. 나무와숲.
  18. Kalakota, Ravi, Stallaert, Jan and Whinston, Andrew B. (1996). Worldwide Real-Time Decision Support Systems for Electronic Commerce Applications. In Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 6 (1) pp. 11-32. https://doi.org/10.1080/10919399609540265
  19. Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  20. Thomas Pisello. (2003). IT ROI & IT Value Chain Management. Nemo Books.
  21. Jack M. Keen. (2002). Making Technology Investments Profitable. Wiley.