Content Analysis on Rural Multi-Functionality published in Science Textbooks of Elementary.Middle.High School

초.중.고 과학교과서에 나타난 농업.농촌 다원적 기능 교육 내용 분석

  • Received : 2009.10.30
  • Accepted : 2009.12.18
  • Published : 2009.12.30

Abstract

The objective of this study is to promote alternative plans on the prejudiced and distorted contents in school textbooks in the aspect of multi-functionality of agriculture and rural community. This was done through analysis of contents in 47 kinds of textbooks in science (8 of elementary school, 27 of middle school and 12 of high school). This will lead to promote understanding about the multi-functionality and form the proper value system related to agriculture and rural community for children and juveniles using textbooks. A content analysis was employed to examine to what extent the contents on agriculture and rural community were reflected in the textbooks for elementary school, middle school and high school. The content analysis was done in three categories, including presentation form, application method and function view. The followings are results of contents analysis in textbooks. The most frequently used presentation forms related to agriculture and rural community was figures and tables. In analysis of application methods, this research found that the contents related to agriculture and rural community were used to explain scientific facts and phenomena. In the function view, maintenance of local societies was most frequent among the various multi-functionalities in elementary and middle school, and food security in high school. Based on the results of content analysis, findings and recommendations in textbooks for elementary, middle and high school have been drawn, and several examples for contents development to be included in the textbooks were listed.

Keywords

References

  1. 강대구.서우석.김은자. (2006). 농업.농촌의 다원적 기능에 관한 실과 교과서 내용 분석 연구. 농촌진흥청 농촌자원개발연구소.
  2. 곽병선. (1986). 교과서와 교과서 정책. 한국교육개발원 기본연구보고서.
  3. 교육부. (2007). 제 7차 교육과정에 반영된 국가.사회적 요구 사항. 교육과정자료.
  4. 교육인적자원부. (1999). 초등학교 교육과정해설(I) -총론, 재량 활동-
  5. 김미정, 유태명. (2004). 양성평등적 관점에 기초한 제 7차 교육과정 중학교 家政교과서 삽화의 단원별 계량적 내용분석. 한국가정과교육학회지, 16(4), 27-41.
  6. 김용익. (2005). 초.중.고 교과서에 나타난 발명교육 내용 분석. 농업교육과 인적자원개발, 37(4), 319-341.
  7. 김은자.박은식.조영숙.윤순덕.윤여창. (2000). 농촌의 공익적 기능에 대한 가 치 평가 연구. 농촌생활과학시험연구보고서, 217-258.
  8. 김은자.이한기. (2001). 한국 농업.농촌의 공익기능 인식평가. 한국농촌사회학회지, 11(2), 135-158.
  9. 김종숙.민상기. (1994). 농업에 대한 국민의식과 사회적 인식 제고방안. 한국농촌경제연구원.
  10. 나승일. (1999). 초.중.고교 교과를 통한 교양농업의 지도 내용. 한국농업교육학회지, 31(4), 1-19.
  11. 나승일. (1999). 정보화 사회의 초.중.고등학생들을 위한 교양농업교육의 내용에 관한 연구. 한국농업교육학회지, 31(1), 21-42.
  12. 농림부. (2005). 2005년도 손에 잡히는 농정홍보. 농림부.
  13. 농촌경제연구원. (2004). 농업의 다원적 기능에 대한 국민의식 조사. 연구보고서 R485.
  14. 농촌진흥청. (2006). 농업.농촌의 다원적 기능. 고등학교용 교과서 보완 지도자료.
  15. 변미순, 이지민, 김규원. (2008). 중학교 기술.가정 교과서 학습내용의 원예학적 관점에서의 분석, 한국식물.인간.환경학회지, 11(3), 127-134.
  16. 성진근. (1992). 農(사람.일.터)의 가치와 역할-개발경제와 한국농업-. 서울 : 을유문화사.
  17. 양정혜. (2007). 제7차 교육과정과 교과서의 "가족" 분석. 한국실과교육학회지, 20(2), 195-215.
  18. 유영미. (2001). 과학교과서의 성차별성. 여성과 사회 13, 138-157.
  19. 이용환. (1999). 농업계 고등학교 교과서 개발 방향. 한국농업교육학회지 31(3), 1.
  20. 이용환.최유현.이한규.한지영.방재현. (2004). 정교화이론에 의한 제 7차 교육 과정 실과(기술)교과서 내용분석. 한국농업교육학회지 36(2), 49-64.
  21. 임칠성.한창훈. (2005). 새로운 국어교과서의 개발전략 탐색. 국어문학 40, 257.
  22. Kunkel HO. (1992). Integrating agriculture into precollege education : opportunities from kindergarten to grade 12. Agriculture and the undergraduate preceedings. Washington, D. C : National Academy Press.