The impact of a positive change in life on the education satisfaction of the womens college for marriage immigrant women

농협 다문화여성대학의 교육과정에 대한 만족도 영향 요인 연구

  • 양순미 (농촌진흥청 국립농업과학원 농업공학부) ;
  • 한춘희 (농협중앙회 농촌지원부 여성복지팀) ;
  • 양점남 (농협중앙회 농촌지원부 여성복지팀)
  • Received : 2009.02.24
  • Accepted : 2009.05.29
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study is to examine a relative effect of the variables infecting on the education satisfaction of the Womens College for marriage immigrant women established by nonghyup to help improve the quality of life of theirs. By the hierarchical regression, a positive change in life through the education($\beta$=.28), a attitude of sustainable education participation($\beta$=.20), age ($\beta$=.21), whether or not in volunteer experience($\beta$=-.16) affected on the womens the education satisfaction significantly. But an effect of the variable of evaluation on the college education environment was not significant on it. It is conclude that the education for marriage immigrant women should be focused to enhance a adjustment capability of the women and to induce a change of life by supporting a sustainable education and a opportunity of affluent experience.

Keywords

References

  1. 강철용. (1999). 실직자 재취직 교육훈련과정의 질적수준과 교육만족도에 관한 연구. 동국대학교 석사학위논문.
  2. 김갑현. (2007). 국제결혼 이주여성 대상 교육프로그램 개선방안에 관한 연구: 전남지역 공공도서관 및 평생교육관 평생학습 프로그램을 중심으로. 한국교원대학교 교원정책대학원 석사학위논문.
  3. 김미란. (1999). 교육서비스가 학생만족에 주는 영향에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김성철. (1995). 교육서비스 만족도에 관한 실증적 연구-중앙대학교 사례를 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 농림부. (2008). 농촌여성결혼이민자 가족 지원 사업 발전방안 연구. 용역연구보고서.
  6. 박성배. (2001). 여성의 사회교육 참여와 만족도에 관한 연구-대전광역시 여성회관을 중심으로. 대전대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 박미경. (2001). 지역사회복지관 사회교육 프로그램의 참여동기와 교육만족도에 관한 연구. 성균관대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  8. 배진숙. (1995). 사회교육담당자의 역할갈등과 직무만족에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  9. 양순미. (2006a). 농촌 국제결혼부부의 적응 및 생활실태에 대한 비교분석: 중국, 일본, 필리핀이주여성 부부 중심. 농촌사회, 16(2), 151-179.
  10. 양순미. (2006b). 여성결혼이민자를 위한 적응정책의 모색. 한국자치행정연구, 5(5), 111-128.
  11. 양순미. (2006c). 농촌의 국제결혼 실태, 전망 및 함의. 농촌 국제결혼 정착방안 세미나 자료집. 농촌진흥청.
  12. 양순미. (2007). 농촌 국제결혼 부부의 행복에 관련 변인이 미치는 효과. 농촌사회, 17(2), 5-39.
  13. 양순미. (2008a). 농촌 다문화가족의 농업 및 사회참여 활동 프로그램 개발 연구. 2008 농촌진흥청 국립농업과학원 시험연구보고서.
  14. 양순미.김은숙.강기숙. (2008b). 농협 다문화여성대학의 운영실태 및 발전 방안 개발 연구. 농협중앙회 용역연구보고서.
  15. 양순미. (2008c). 다문화가정 자녀를 위한 다문화교육교재 개발(예측요인 효과분석을 활용한다문화교육 연구 -농촌지역 다문화가족 초등학생들의 학교생활 적응 및 가족생활 행복에 작용하는 요인에 대한 방법론적 조망). 교육과학부 연구용역 보고서(서울대학교 주관 수행).
  16. 엄은주. (2001). 대학서비스가 학생만족에 주는 영향에 관한 연구-지방대학교를 중심으로. 동국대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 이상미. (2004). 성인교육프로그램에서의 교육서비스 만족도 관련 요인에 관한 연구. 중앙대학교대학원 석사학위논문
  18. 유성아. (2005). 초.중등학생이 지각한 유비쿼터스 교육환경과 자기조절학습 및 교육만족도와의 관계분석. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 유성호 외. (2000). 노인복지론. 아시아미디어리치.
  20. 이희승. (1991). 민중 엣센스 국어사전. 민중서림.
  21. 정영숙. (1999). 사회교육 참여동기 및 만족요인 분석. 인제대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 정해옥. (2003). 기업교육에서 학습만족도와 성취도의 상관관계 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 조완규. (1993). 농민의 생활만족도에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 한국정보문화진흥원. (2006). 여성결혼이민자 정보화 교육 프로그램 개발 연구. 용역연구보고서.
  25. Astin A. (1993). What Matters in College?: Four Critical Years Revisited. San Franscico: Jossey-Bass Publishers.
  26. Campbell, P. (1965). Identification and Measurement of Level and Standards of Living. Journal of Home Economics. 57(4). 263-266.
  27. Hole, C. O. (1961). The Inquiring Mind. University of wisconsin Press.
  28. Sandhu, D. S. & Asrabadi, B. R. (1994). Development of acculturative stress scale for international Students: Preliminary findings. Psychological Reports. 75, 435-448. https://doi.org/10.2466/pr0.1994.75.1.435
  29. Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attribution. Chicago: University of Chicago Press.
  30. Pfaff, A. B. (1972). An Index of consumer satisfaction, in processing, M. Venkatesan, ed. Iowo city: Association for consumer research, 713-737.