Development on the Fashion Design Reflecting Gyubang Culture of Chosun Era - Focusing on the Personal Ornaments of Woman's Gache -

조선시대 규방문화를 반영한 패션디자인 개발 - 여성수식 장신구를 중심으로 -

  • Hong, Eun-Jung (Dept. of fashion design Dongduk women's university) ;
  • Kan, Ho-Sub (Dept. of Textile Art and Fashion Design, Hongik University)
  • 홍은정 (동덕여자대학교 패션전문대학원) ;
  • 간호섭 (홍익대학교 섬유미술.패션디자인학과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The culture of each era make their own art, and it is certain a sense of beauty is changed according to a flow of era. We can find an unique beauty in the traditional culture of one era. And it is formed by the local and climatically influences according to their own ethnic character. Furthermore, an unique beauty is became an important element in forming the culture. That is, it is the universality in general. What is important is to develop of one's tradition on the background of the past for the future. This study is focused on the personal ornaments of women's Gache among the Cyubang culture in Chosun era. Throughout the study of clothing design that applies various decorative elements like an ornamental hairpin, a chignon ornament, and ttoljam among the women's Gache, this study is proposed to internationalize of clothing design utilizing the Korean specific character. The concepts of this study are as follows : First, grasp a definition and notion about Gyubang Culture of Chosun Era. Second, consider the definition of ornamental culture and the specific characters and kinds of women's ornaments. Third, analyze the trend and examples in the modern fashion applying women's ornaments. The method of this study included national science and literature, fashion magazines, newspapers, internet, and the research of like materials, with the intent to set a foundation for understanding ornamental design. Throughout these backgrounds, I try to develop and make six modern clothing design that applies women's Gache.

Keywords

References

  1. 이기문 감수(2001), 동아 새 국어사전, 두산동아, p.320
  2. 최정임(2003), "한국 전통미와 규방공예의 현대적 이해 - 텍스타일 디자인을 중심으로", 성균관대학교디자인대학원 석사학위청구논문, p.15
  3. 김지영.김문진(2000), 규방공예, 컬처라인, p.30
  4. 황호근(1976), 한국장신구 미술연구, 일진사, p.6
  5. 임원희(1993), "전통수식을 응용한 복식디자인연구: 남자수식 및 단추식의 조형성을 응용한 작품제작을 중심으로", 이화여자대학교대학원 석사학위청구 논문, p.4
  6. 김태정(2000), "조선시대 여성수식 장신구디자인에 관한 연구", 한국공예학회, 3(1), p.41
  7. "전통 머리 모양새와 치레거리", 문화원형 디지털 콘테츠 전통 머리 모양새와 치레거리, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://hair.culturecontent.com
  8. "전통 머리 모양새와 치레거리", 문화원형 디지털 콘테츠 전통 머리 모양새와 치레거리, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://hair.culturecontent.com
  9. "전통 머리 모양새와 치레거리", 문화원형 디지털 콘테츠 전통 머리 모양새와 치레거리, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://hair.culturecontent.com
  10. "전통 머리 모양새와 치레거리", 문화원형 디지털 콘테츠 전통 머리 모양새와 치레거리, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://hair.culturecontent.com
  11. "전통 머리 모양새와 치레거리", 문화원형 디지털 콘테츠 전통 머리 모양새와 치레거리, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://hair.culturecontent.com
  12. "전통 머리 모양새와 치레거리", 문화원형 디지털 콘테츠 전통 머리 모양새와 치레거리, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://hair.culturecontent.com
  13. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(칠보잠과 버섯잠), p.24
  14. "비녀에 대한 이미지", 네이버 백과사전, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://100.naver.com
  15. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(파란화접뒤꽂이), p.42
  16. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(화형뒤꽂이), p.46
  17. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(소형뒤꽂이), p.44
  18. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(연봉뒤꽂이), p.36
  19. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(파란빗치개뒤꽂이), p.35
  20. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(귀이개뒤꽂이), p.39
  21. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(파란화접조뒤꽂이), p.43
  22. "뒤꽂이", 네이버 백과사전, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://100.naver.com
  23. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(용첩지), p.16
  24. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(봉첩지), p.16
  25. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(도금개구리첩지), p.17
  26. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(떨잠), p.48
  27. "한국인의 머리장식", 네이버 백과사전, 자료검색일 2007, 10, 11, 자료출처 http://100.naver.com
  28. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(은파란나비떨잠), p.49
  29. 임원희(1993), "전통수식을 응용한 복식디자인연구: 남자수식 및 단추식의 조형성을 응용한 작품제작을 중심으로", 이화여자대학교대학원 석사학위청구 논문, p.43
  30. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999),담임복식미술관 개관도록(도금호도비 녀), p.28
  31. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(은파란떨잠), p.48
  32. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(도금국화형 뒤꽂이), p.47
  33. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(놋쇠떨잠), p.55
  34. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(뒤꽂이), p.55
  35. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(쌍봉첩지), p.16
  36. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(무당뒤꽂이), p.55
  37. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(은칠보매죽비녀), p.25
  38. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(도금개구리첩지), p.17
  39. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(떨잠), p.48
  40. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(도금용첩지), p.16
  41. 이화여자대학교 담임복식미술관(단편)(1999), 담임복식미술관 개관도록(은칠보매죽비녀), p.25