Abstract
Recently, additional pedestrian passages are installed on urban tunnels in Korea. The lighting environment of the pedestrian passages should be appropriate to pedestrians. In this study, illuminance and discomfort glare where measured for determining the actual impact that pedestrians will be influenced by the tunnel lighting condition. Illuminance and discomfort glare were measured in 'S tunnel' which is located in Dong-Jack, Seoul, at day and night. And field survey on illuminance and discomfort glare was conducted to identify subjective responses of pedestrians. From the results of measurements and the survey, it is known that the lighting environment of the pedestrian passage in the tunnel is slightly dark especially at day time. UGR values which were measured at night were also higher than that at day. The results and methods of this study will be useful data for the 'Environmental Improvement of Pedestrian passage in Tunnel' project which was begun by Seoul City at 1st December 2008.
최근 거리상의 이점에 의해 도심 터널에 보행로의 추가 설치가 늘어남에 따라 터널 내 환경이 문제가 되고 있다. 그러므로 본 연구는 도심 터널 보행로의 조도 및 불쾌글레어를 측정하여 실제 보행자가 느끼는 빛 환경에 대한 실태조사를 실시하였다. 조도와 불쾌글레어의 물리적인 측정은 동작구에 위치한 'S터널'을 대상으로 야간과 주간으로 구분하여 실시되었다. 또한 실제 보행자가 느끼는 주관적 반응을 알아보기 위해 밝기와 불쾌 글레어에 대한 설문조사를 실시하였다. 조사 결과, 보행자는 야간보다 주간에 보행로를 어둡게 느끼는 것으로 나타났으며, 불쾌글레어 지수는 야간의 경우 더 높게 나타남을 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 서울시에서 실시하고 있는 '터널보행로 환경개선 사업'에 있어 조명환경 개선을 위한 기초자료로 사용될 수 있을 것이라 생각된다.