A Study on a Teaching Program to Improve the Working Ability for Records Manager

기록관리 전문가의 실무능력 제고를 위한 교육 프로그램 연구

  • Published : 2009.09.30

Abstract

A Records manager and archivist should have the academic knowledge and working ability due to the working character. Archives and records centers are being changed with developing information technology so that they are requiring a records manager and archivist to have a professional working ability through a variety of practice. However, in recent, the curriculum of Korean archival graduate schools focuses on a theoretical field and neglects to apply a theory to a working field. Therefore, in this paper, the writer compares some elements to improve the working ability shown in the curriculum of Korean and American archival graduate programs, and suggests the method to cultivate a theoretical knowledge as well as working ability. The cultivating ways the writer suggests are as follows: To improve the working ability in a practical field of the curriculum of archival graduate school in Korea, the writer suggests -- 1. increasing the grades of major field and college courses, and changing the practice subject to an obligatory subject, and 2. developing an internship program for a full practice with company, government, and college, and 3. operating a continuous training program that an records manager engaging in records center and archives can acquire a new knowledge and technology and apply the professionalism to a working field.

기록관리 전문가는 업무의 특성에 따라 학문적지식과 실무능력을 갖추어야 한다. 특히 기록관은 정보기술의 발달에 따라 계속하여 변화하고 있어 폭넓은 실습을 통한 기술적인 전문성이 있는 실무능력을 갖춘 기록관리 전문가를 요구하고 있다. 그러나 현재 국내 기록관리 대학원들의 교육과정은 이론교육에 치중되어 있어 실무교육이 미흡한 실정이다. 따라서 본 논문은 미국과 한국의 대학원 기록관리 교육과정에서 실무능력 향상을 위한 요소의 현황을 비교 분석하여 한국 기록학 대학원의 교육과정을 이론적인 지식은 물론 실제적인 업무능력을 배양할 수 있는 방안을 제언하였다. 첫째, 한국의 기록학 교육과정 중 실무영역을 강화를 위해 전공학점의 및 이수학점의 증대, 실습을 필수 교과과정으로 할 것을 제언하였다. 둘째, 내실 있는 실습을 위한 관 학 산 협동의 인턴쉽 프로그램의 개발 및 실시를 제언하였다. 셋째, 현재 기록관리 업무에 종사하고 있는 기록관리 전문가들이 새로운 지식과 기술을 습득하여 그 전문성을 제고할 수 있는 계속교육프로그램을 실시할 것을 제언하였다.

Keywords