초록
홀드형 디스플레이 시스템이 개발되면서 화질의 개선을 위해 프레임율 증가 변환 기법이 고려되고 있다. 프레임율 증가 변환 기법은 두 인접 프레임들로부터 하나 이상의 사이 프레임을 보간하여 시간적 해상도를 향상시킨다. 본 논문에서는 회전을 고려하여 양방향 움직임 예측 방법을 적용한 새로운 프레임율 증가 변환 기법을 제안한다. 먼저 각 블록의 정확한 움직임 벡터를 얻기 위해 두 인접 프레임들로부터 양방향 움직임 예측 방법을 수행한다. 초기 움직임 벡터가 정해지면, 움직임 벡터 필드의 연속성과 정확하지 못한 움직임 벡터의 제거를 위해 움직임 벡터 필드에 메디안 필터를 적용한다. 벡터 메디안 필터를 거친 움직임 벡터들은 회전을 고려한 정밀 움직임 보정을 통해 정밀한 움직임 벡터로 갱신된다. 회전요소를 가진 최종 움직임 벡터가 구해지면, 중첩된 블록 이동 보상 방법을 적용하여 중간 프레임을 생성할 수 있다. 실험결과, 제안하는 알고리즘은 이전 방법에 비해 주관적 및 객관적으로 더 좋은 성능을 보였다.
Since hold-type display systems have been developed, frame-rate up conversion (FRUC) is an essential technique to improve the temporal resolution in the display. FRUC improves the temporal resolution by interpolating one or multiple intermediate frames between two adjacent frames. In this paper, a new frame-rate up-conversion algorithm based on bilateral motion refinement with rotation is proposed. First, we perform bi-directional motion estimation between adjacent two frames to obtain a motion vector for each block. Then, we apply a modified median filtering to motion vectors for outlier-rejection and motion field smoothing. The filtered motion vectors are updated by the bilateral motion refinement with rotation. After the refined motion vector is obtained, the intermediate frame is generated by applying the overlapped block motion compensation (OBMC). Experimental results show that the proposed algorithm provides a better performance than the previous methods subjectively and objectively.