웹 서비스에서 개인 성향 모듈의 설계 및 구현

Design and Implementation of Personal Preference Module on Web Service

  • 구태완 (한국과학기술원 정보통신공학과) ;
  • 홍성준 (한국 금융공학 컨설팅) ;
  • 이광모 (한림대학교 정보전자공과대학 컴퓨터공학과)
  • 발행 : 2009.08.30

초록

최근 인터넷이 발전함에 따라 월드와이드웹(world wide web) 기반의 서비스 규모는 기하급수적으로 증가하였다. 아울러 웹 서비스의 사용자 수도 함께 증가하였고, 그에 따른 다수의 트랜잭션 처리는 웹 서비스에서 필수적 요소가 되었다. 이러한 다수의 트랜잭션에 대한 효율적인 처리를 위해 웹 서비스에서 사용자 프로파일링에 관한 연구가 진행되었는데, 이들 대부분이 소비자의 성향을 파악하기 위한 것이었다. 그러나 최근 웹 서비스의 경향은 오픈 마켓에서와 같이 소비자 또한 공급자 역할을 수행할 수 있게 됨으로써 소비자 성향뿐만 아니라 공급자의 성향도 고려할 수 있는 새로운 방법이 필요하게 되었다. 본 논문에서는 공급자의 성향을 고려하는 개인 성향 트리 모델을 제안하고, 이를 활용하는 모듈을 설계 및 구현하였다. 그리고 실험을 통해 제안된 개인 성향 모듈의 활용성을 평가한다.

As the Internet has been growing, WWW(World Wide Web) based services were popularized and users using the service were increased excessively. To support these environments, a processing of many transactions became an essential consideration. There are many researches regarding the user profiling on web services to support those transactions effectively. Most of them are just for grasping the comsumer's preferences. However, a trend of recent web service is not limited what they are doing between consumers and providers; a consumer can become a provider and also a provider can become a consumer virtual open environments such as open market on the internet. For this reason, it is necessary to inspect a preference of consumers as well as providers one. In this paper, we proposed personal preference tree(PPT) reflecting the preferences for providers and implemented the module applying to the web service, and evaluated the applicability the personal preference module through a simulation.

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