A Study on Using Formative Nature of The Voice Actor for 2D/3D Animation Character:Based on Disney and Pixar Case

목소리 배우의 조형성을 이용한 2D/3D 애니메이션 캐릭터 연구:디즈니와 픽사를 중심으로

  • 조은성 (청운대학교 멀티미디어학과)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

It seems like that the main stream of animation for theaters transferred from cells to 30 animations. It can be easily seen if current situation is compared to the time when al! works were Cell animations. Although earlier papers were mostly about studies on Cell animation works, future studies will publish papers related to 30. Accordingly, this study studied the association of the researcher's paper with 30 works while It had been applied to 20. Then, based on the data, this study analyzed how major/supporting characters were transformed to animation characters in the scenes that were animated at the beginning and end of film that were reieased in 2007. This result was compared with the character made using a voice actor in the Pixar's long piece of animation for theater that had been already screened. The data were made into values to some extent in an attempt to increase satisfaction in the result of analysis comparing the character with the voice actor. When making characters using actual persons, it is hoped that grasping the modeling factors of the images making 20/30 characters as indicated in this study will be helpful in producing animation characters.

이전에 발표한 "실사인물의 조형성을 이용한 캐릭터 제작 연구"에서 기본 토대가 2D 애니메이션이었다.2008년에 개봉 상영하여 20만 이상의 관객을 끌어 모은 애니메이션은 모두 5편이고 이중 4편이 3D 애니메이션이었다. 이는 관객의 선호도가 2D에서 3D쪽으로 전이되었음을 의미한다. 따라서 본 연구는 이전 연구에서 시대적인 반영이 미진했던 부분을 보완하여 3D까지 확대 연구 할 필요성에서 출발하였다. 캐릭터를 만드는 다양한 방법 중 목소리 녹음에 참여한 배우의 조형적 요소를 이용하여 만든 2D와 3D 애니메이션 작품 중 몇 편을 선별하였다. 실사인물의 캐릭터 변형과정에서 어떤 기준이 되는 부분을 발견하고 그 기준선을 기준으로 실사인물과 캐릭터를 비교 연구를 하였다. 2D에서 적용했던 연구를 3D작품에 확대시켜 적용하는 연구를 진행하여 작지만 각각의 차이를 발견하였다. 애니메이션 기획단계에서 기존 배우의 조형성을 기대하며 캐릭터를 제작한다면 본 연구에서 나타난 2D와 3D 영화 등장인물의 변형과정 특징을 잘 살펴 캐릭터 작업에 보탬이 되기를 바란다.

Keywords