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The Influence of Customer's Multidimensional Evaluation in Online Review :Focused on Apparel Products

온라인상에서의 다차원적인 사용후기의 영향에 관한 연구 : 의류제품을 중심으로

  • Published : 2009.08.28

Abstract

Since consumers have difficulty in acquiring information related to products in online, they are apt to use WOM(word-of-mouth). It seems to be more popular and acceptable methods to acquire information about products sold in online. In other words, consumers who visit the Internet shopping-mall can not make a purchase-decision immediately because they have no sufficient knowledge about products. To solve this problem, consumers make use of the service called "online review". The objective of this study is to verify how these reviews can influence attitude toward the message, product and several buying behaviors in the online. In particular, this study focus on the message's sidedness(positive or negative) and objectivity(objective or subjective), because it is expected that consumers are likely to behave differently according to the characteristics of online reviews. Thus, to measure consumer's attitude and buying behavior, this study was examined by 4 types of messages. The results of this study are as follows: First, in the positive-objective message, the message attitude has a stronger effect on purchase intention than other outcomes. Second, in the positive-subjective message, the message attitude has a stronger effect on revisiting intention than others. Third, in the negative-objective message, the message attitude has a stronger effect on purchase intention than others. Hence, it is said that online shopping-mall managers need to understand the effects of multidimensional online review.

많은 소비자들의 문제는 온라인을 통해서 구매하고자 하는 제품에 대해 명확한 지식을 획득하기 힘들다는 사실이다. 이에 소비자들은 온라인 사용후기를 통해 먼저 이용해 본 사람들의 의견을 청취하는 행동을 취하는데, 이것은 일종의 온라인 구전으로 일면식도 없는 이들의 구전에 많은 소비자들이 영향을 받고 있다고 말할 수 있다. 결국, 온라인 기업들은 개별 이용자들의 사용후기를 적절히 관리할 필요가 발생하였으며, 이러한 사용후기의 관리를 통해 차후의 이용자들에게 보다 나은 정보와 제품을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대하고 있다. 그러나 사용후기는 그 내용의 방향성 및 객관성 여부에 따라 그 영향의 정도가 다르다고 예상해 볼 수 있으므로 이러한 성격을 충분히 고려한 다차원적인 온라인 사용후기의 영향에 대해 이해할 필요가 있다. 연구의 결과, 긍정적이고 객관적인 메시지의 경우 메시지에 대한 태도가 구매, 재방문, 구전의도 등에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 부정적이고 주관적인 메시지의 경우에는 메시지에 대한 태도가 제품태도를 거쳐 구매의도와 구전의도에 유의한 수준에서 영향이 있는 것으로 나타났다. 즉, 메시지의 차원에 따라 제품에 대한 태도, 구매의도, 구전의도, 그리고 재방문의도가 다르게 나타나므로 단순한 사용후기 관리가 아니라 사용후기의 다차원적인 특정을 이해하는 것이 중요하다고 할 수 있다.

Keywords

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