초록
동적 커패시턴스 제어(DCC) 기술로 인하여 액정 디스플레이 장치의 약점 중 하나였던 응답 시간 성능이 크게 개선되었다. 하지만 DCC는 계산 과정에서 이전 프레임 영상의 실시간 저장 및 출력을 반복해야 하며, 이 과정에 활용되는 고속 메모리는 HD 고해상도 디스플레이 제작에 있어 높은 하드웨어적 부담 및 비용 상승의 원인이 된다. 본 연구에서는 복잡도가 낮은 고속 영상 압축 기법인 변형 지수-골룸 (MEG) 코딩을 제안하며, 이를 통해 DCC 기술에 요구되는 메모리의 양을 크게 줄일 수 있다. 또한 본 연구에서는 화소별 DCC 스위칭 기법을 제안하여 압축 오차가 최종 액정 디스플레이 영상의 시각 품질에 악영향을 미치지 않도록 하였다. 제안된 방식을 이용해 DCC 처리용 메모리의 크기를 1/3로 줄여도 최종 영상의 시각 품질 손상이 거의 없음을 실험을 통해 확인할 수 있었다.
Thanks to Dynamic Capacitance Control (DCC) technique, response time of an LCD display has greatly improved. However, DCC requires hi-speed memory for the real-time writing/reading of an image of a previous frame, which results in increases in hardware overhead and cost. In this paper, we propose Modified Exponential Golomb (MEG) coding, a low-complex high-speed image compression method, which can remarkably reduce memory requirement for DCC. We also propose a pixel-wise DCC switching technique to prevent a compression error from affecting the quality of a final image on LCD. In our experiment, the degradation in visual quality was not noticeable when we cut the DCC memory size of 1080i HD data by 1/3.