DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Design Elements in Environment-Friendly Fashion -Focus on the Content Analysis of Previous Literature-

친환경패션에 나타난 디자인적 요소의 특성 -선행연구의 내용분석을 중심으로-

  • Ha, Seung-Yeon (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University) ;
  • Park, Jae-Ok (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

In the current fashion design, the 'environmental friendliness' affects the practically and conceptuality in all industry and culture sectors. This study seeks to examine specific design elements as the content of design factors in environment oriented fashion. The subjects of this paper are studied through scholarly journals that are confined to those from 1990 (when naturalism and ecology trends started to be in fashion) to February 2009. This study used 'Naturalism', 'Green', 'Environment-friendly', 'Eco', 'Sustainable', 'Well-being' and 'Lohas' as key words for the literature search. The analysis is performed through a content analysis and the unit of analysis is based upon the adjectives, nouns, and phrases related to the content of the design elements such as line, color, and textiles. In the results, more expression is natural, minimal, transformable, and sportive style in line, YR, white, soft, pale, and dull tone in color. The prominent textiles and texture were natural fabrics, environment-friendly fabrics, recycled fabrics, natural dyeing, functional finishes, rustic surfaces, flexibility, and extensibility. The results of this paper will help in future fashion design product development for environment-friendly fashion brands.

Keywords

References

  1. 권영걸. (2001). 공간디자인 16강. 서울: 국제
  2. 김문숙. (1997), 녹색규범과 미래 복식디자인의 방향에 관한연구, 복식문화연구, 5(1), 57−69
  3. 김문숙, 최나영. (1998), 패션에 표현된 환경친화적 디자인의 특성-1990년대 이후의 국내 디자이너 작품을 중심으로-. 복식문화연구, 6(2), 163−180
  4. 김상일. (2004). 웰빙 열풍을 읽는 3개의 코드. LG 주간경제,p. 20
  5. 김수현, 이재정, 정현숙. (2007), 오가닉 코튼을 이용한 지속가능한 패션디자인, 복식, 57(2), 115−131
  6. 김지언. (2007), 디지털 환경의 웰빙 패션디자인에 관한 연구, 복식문화연구, 15(5), 796−809
  7. 김희연. (2006). 패션의 창조적 원천, 자연. 김영인 (편), 룩, 패션을 보는 아홉가지 시선 (pp. 1-21). 서울: 교문사
  8. 김희연, 김영인. (2006), 자연주의 복식의 시대적 변천에 따른 디자인 특성에 관한 연구, 복식, 56(7), 31−41
  9. 나영원. (2003). 복식에 표현된 트랜스포메이션에 관한 연구. 건국대학교 대학원 박사학위 논문
  10. 박수민, 유영선. (2008), 2000년대 그린디자인에 나타난 로하스 패션 특성 분석, 한국의류학회지, 32(2), 307−318
  11. 박연선. (2007). 색채용어사전. 서울: 도서출판 예림
  12. 박옥미. (2005), 로하스 현상이 반영된 현대섬유소재의 특성, 한국디자인문화학회지, 11(3), 50−55
  13. 송석정, 최영백, 김상현. (2005), 웰빙 문화와 섬유관련 상품의 동향, 고분자과학과 기술, 16(5), 613−618
  14. 신혜순. (2003). 현대패션용어사전. 서울: 교문사
  15. 엄경희, 정인희. (2006), 로하스가 패션악세서리 제품에 미치는 영향에 관한 연구, 한국디지털디자인학연구, 11, 244−253
  16. 오한진, 이지영, 김무곤, 이기훈. (2009), 단백질 자원을 이용한 친환경소재 및 섬유개발, 섬유기술과 산업, 13(1),39−48
  17. 맥도우, 윌리엄, 브라운가르트, 마이클. (2002). 요람에서 요람으로. 김은령 옮김 (2002). 서울: 에코리브르
  18. 유현정. (2006), 웰빙 트렌드에 대한 소비자의식 및 웰빙 행동, 한국생활과학회지, 15(2), 261−274
  19. 이경아, 전혜정. (1998), 복식의 자연주의 양식에 관한 연구-90년대 현대복식을 중심으로-. 복식, 37, 253−273
  20. 이수철, 정재연. (2003). 21세기 친환경섬유소재 활용 사례연구. 한국디자인문화학회지, 9(4), 93−102
  21. 이연희, 이윤미, 하승연. (2004), 빅터 파파넥의 생태학적 미학에 기초한 지속가능한 느린 디자인, 한국생활환경학회지, 11(3), 185−197
  22. 이연희, 이현아, 박재옥. (2007), 현대패션에 나타난 지속가능한 느린 디자인, 한국의류학회지, 31(1), 21−31
  23. 이은영. (2003). 복식디자인론. 서울: 교문사
  24. 이지은, 홍인숙, 권수애. (2008). Comme des garcons 컬렉션에 표현된 현대 내추럴리즘 패션트렌드. 한국생활과학회지, 17(4), 771−783 https://doi.org/10.5934/KJHE.2008.17.4.771
  25. 장남경, 김윤정, 주잔나. (2007), 패션산업에서의 친환경디자인, 복식문화연구, 15(6), 952−964
  26. 전민정. (2007, 7. 27). 한두 번 입고 버리는 '스트리트 패션' 환경오염 주범. 한겨레신문. 자료검색일 2009, 5. 4, 자료출처 http://www.hani.co.kr/arti/economy/economy21/225261.html
  27. 전소영. (1995). 현대패션에 나타난 에콜로지 경향에 관한연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 논문
  28. 전종찬. (2004), 제품디자인에 나타난 에코디자인 경향에 대한 연구, 한국기초조형학회지, 15(1), 263−271
  29. 정연자 (1996), 현대패션에 표현된 에콜로지에 관한 연구. 복식, 30, 227−237
  30. 정흥숙. (1997). 서양복식문화사. 서울: 교문사
  31. 조동환. (2009). 저탄소 녹색자원: 천연섬유. 섬유기술과 산업, 13(1), 3−12
  32. 조애래. (2004). 복식디자인에 표현된 열린 구조에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위 논문
  33. 최나영, 김문숙. (1998), 환경친화적 섬유제품에 관한 연구, 복식문화연구, 6(1), 121−135
  34. 최나영, 김문숙. (2000). 그린 패션제품에 대한 소비자의 인지도와 행위적 특성 분석. 복식, 50(1), 145−159
  35. 최해주, 이혜순. (2007), 한국 웰빙 패션의 미적 특성에 관한연구, 한국의상디자인학회지, 9(2), 139−154
  36. 패션사전. (1991). 서울: 디자인신문사
  37. 한소원, 김영인. (1999), 1990년대 초반 복식유행에 나타난 에콜로지 이미지, 한국의류학회지, 23(2), 296−306
  38. 허혜진, 김영인. (2007). 현대패션에 나타난 에콜로지 룩의 색채 특성. 한국색채학회지, 21(1), 10−19
  39. Assessment Board. (2003). Ecosystem and human well-being. London: Island Press
  40. Barnard, M. (2002). Fashion as communication (2nd ed.).London: Routledge
  41. Charter, M., & Tischner, U. (Eds.). (2001). Sustainable solutions:Developing products and services for the future. London: Greenleaf
  42. Davis, M. L. (1996). Visual design in dress (2nd ed.). New Jersey: Prentice Hall College
  43. Delong, M. R. (1998). The way we look. New York: Fairchild Publications, a division of ABC Media, Inc
  44. Fuad-Luke, A. (2002). The eco-design handbook. London:Thames & Hudson
  45. Ljungberg, L. Y. (2007). Materials selection and design for development of development of sustainable products. Materials & Design, 28, 466−479 https://doi.org/10.1016/j.matdes.2005.09.006
  46. Hopfenbeck, W. (1993). The green management revolution. New Jersey: Prentice-Hall
  47. Houser, A. (1999). The social history of art. Vol. 4 (3rd ed.).London: Routledge
  48. Shigenobu, K. (1990). Color image scale. New York: Kodansha America, INC
  49. Suh, H.-S., & Kim, M.-J. (2005). A study on eco fashion Design-Since the 1990s-. International Costume Conference Proceeding, 224−225
  50. Sustainable Clothing II. (2007, April 10). Samsungdesignnet. Retrieved May 4, 2008, from http://www.samsungdesign.net/Report/IndustryTrend/TrendView

Cited by

  1. Analysis of Eco T-shirts Market for the New Elderly vol.15, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5805/SFTI.2013.15.5.722
  2. LOHAS Marketing Strategy of Fashion Company for Sustainable Image Positioning -Focus on Domestic and Foreign Case Analysis- vol.35, pp.9, 2011, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.9.1069
  3. Consumers' Perception of Fashion Companies' Sustainability and Its Effect on Trust, Preference, and Purchase Intention vol.39, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2015.39.5.656