Abstract
To establish efficient e-government and to improve the quality of public services, online public services are in operation in every administrative organization. However, due to the lack of analysis and connection between each government organization, the satisfaction of the civil users has not been improved very much. This research presents the core components of Integrated Management Model for Public Services, which can minimize the time for processing public services and the expenses for administrative procedure, based on the example of N Ministry. For this purpose, it analyzes current process of the public services to find out underlying problems, deduces requirements for improvement, presents and implements the design principles of Integrated Management System for Public Services. The efficiency of this Integrated Management System was proven with the analysis from the viewpoints of civil users, internal service representatives, and their managers.
효율적인 전자정부의 구현과 민원 업무의 개선을 위해서 정부의 모든 행정 기관에서 전자민원시스템을 운영하고 있으나 정부 각 부처의 업무분석과 연계의 미흡으로 인하여 민원인의 만족도는 크게 향상되지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 N부의 사례를 기반으로 하여 민원인의 민원처리 시간을 단축시키고, 업무행정 비용을 절감할 수 있는 민원업무통합관리모델의 핵심 구성요소를 제시한다. 이를 위하여 현행 민원업무 프로세스를 분석하여 문제점을 찾아 개선 요구사항을 도출하고, 민원업무통합관리시스템의 시스템 설계의 원칙을 제시하고 구현한다. 구현된 통합 관리시스템의 효율성을 민원인과 내부 업무 담당자 및 관리자의 관점에서 분석 검증하여 그 효율성을 입증하였다.