Abstract
Recently, the volume of transshipment containers in Busan Port has been declining significantly and domestic ports' throughput is shown far below the projected one. Accordingly, the national port development plan made to capture the sharply increasing demand in the past seems to be subject to an amendment, and inducing port container traffic becomes a key issue. In such situation this paper aims at analysing the effect of logistics cost saving when Japanese import and export containers are transshipped in Busan port. For this we developed 3 scenarios for the movement of containers through the major container ports in western cost of Japan, analysed logistics costs together with cost savings and finally derived some implication for inducing the containers to Busan Port.
최근 들어서 부산항의 환적화물 처리량이 크게 감소하는 등 국내 항만 물동량이 예측치를 크게 밑돌고 있다. 이에 따라 과거 급증했던 환적화물 처리를 위해 계획된 국내 항만개발계획의 대폭적인 수정이 불가피한 상황이며, 항만 물동량 유치가 그 어느 때 보다도 중요한 실정이다. 이러한 상황에서 본 연구는 중국과 더불어 국내 항만의 2대 환적시장인 일본을 대상으로 일본 수출입 화물을 부산항에서 환적 처리하는 경우 물류비 절감효과를 파악하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 일본 서안지역 항만 화물운송 패턴을 3가지 시나리오로 구분하여 물류비를 비교 분석하여 부산항을 이용할 경유 예상되는 물류비 절감효과와 화물유치를 위한 시사점을 제시하였다.