DOI QR코드

DOI QR Code

IT Governance Mediated the Effect of Human Resource Capability on Information Systems Outsourcing Success

인적자원능력이 정보시스템 아웃소싱 성공에 미치는 영향에 있어서 IT거버넌스의 매개효과

  • 이종만 (동양공업전문대학 인터넷비즈니스과)
  • Published : 2009.07.28

Abstract

The purpose of this paper is to examine IT governance mediated the effect of human resource capability on information systems outsourcing success. The survey method was used for this paper, and data from a total of 108 companies that were listed greater than $10 million were used for the analysis. And structural equation model was used to analyze the data. The results of this empirical study is summarized as followings. First, human resource capability do not have a direct effect on information systems outsourcing success but IT governance mediates the effect of human resource capability. Second, preparedness capability and relationship capability have positive effect on the IT governance. The findings have significant implications for IT governance in information systems outsourcing.

본 연구의 목적은 인적자원능력이 정보시스템 아웃소싱 성공에 미치는 영향에 있어서 IT 거버넌스의 매개적 변수효과 모형을 개발하고 검증하는 것이다. 본 연구를 위해 설문방법을 이용하였고, 분석을 위한 데이터는 연매출 100억이상 기업을 대상으로 수집한 총 108개의 데이터를 적용하였다 그리고 자료의 분석은 구조방정식모형을 사용하였다. 분석결과, 첫째, 인적자원능력은 정보시스템 아웃소싱 성공에 직접적인 영향을 미치기 보다는, IT 거버넌스를 매개로하여 영향을 미치는 것이 더 효과적인 것으로 나타났다. 둘째 인적자원능력 중에서 준비능력과 관계능력이 IT 거버넌스에 영향을 미치는 주요 변수인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 정보시스템 아웃소싱 분야에서의 IT 거버넌스의 역할을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 연경화, "파트너십이 IT 아웃소싱의 성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제7호, pp.171-178, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.7.171
  2. 이봉규, 최동진, 이영희, 오익진, "IT 거버넌스 의사결정 구조의 차이 분석: IT 전략 그리드 프레임워크 적용", 정보처리학회논문지D, 제14-D권, 제2호, pp.285-296, 2008.
  3. 이웅규, "보안과 위험의 지각이 인터넷 뱅킹 재사용 의도에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제17권, 제1호, pp.77-93, 2007.
  4. 이재남, 김영걸, "정보시스템 아웃소싱의 성공을 위한 인과모형에 관한 연구", 경영학연구, 제28권, 제3호, pp.799-822, 1999.
  5. 이종만, 남기찬, 김용진, "정보시스템 아웃소싱: 상황관점에서 본 계약과 신뢰의 통합적 분석", 경영정보학연구, 제17권, 제4호, pp.133-163, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2007.00231.x
  6. 임종윤, 정성현, 윤준식, "IT Governance의 전략적 가치와 도입 저해 요인에 관한 연구", Entrue Journal of Information Technology, 제6권, 제2호, pp.23-41, 2007.
  7. 정승렬, 강재화, 이봉규, "IT 거버넌스의 개념적 정의 및 측정도구 개발", 정보처리학회논문지D, 제14-D권, 제2호, pp.225-234, 2007. https://doi.org/10.3745/KIPSTD.2007.14-D.2.225
  8. R. M. Baron and D. A. Kenny, "The Moderator-Mediator Variable Distinct in Social Psychology Research: Conceptual, Strategic,and Statistical Considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  9. J. Barthelemy, "The Hard and Soft Sides of IT Outsourcing Management," European Management Journal, Vol.21, No.5, pp.539-548, 2003. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(03)00103-8
  10. G. Fitzgerald and L. Willcocks, "Contracts and Partnerships in the Outsourcing of IT," presented at Int'l Conference on IS, Vancouver, British Columbia, Canada, pp.91-98, 1994.
  11. C. Fornell and D. Lacker, "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol.18, pp.921-950, 1981.
  12. P. Gottschalk and H. Solli-Saether, "Critical success factors from IT outsourcing theories: an empirical study," Industrial Management & Data Systems, Vol.105, No.6, pp.685-702, 2005. https://doi.org/10.1108/02635570510606941
  13. V. Grover, M. J. Cheon, and J. Teng, "The Effect of Service Quality and Partnership on the Outsourcing of Information Systems Functions," Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.4, pp.89-116, 1996. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518102
  14. B. Jiang and A. Qureshi, "Research on outsourcing results: current literature and future opportunities," Management Decision, Vol.44, No.1, pp.44-55, 2006. https://doi.org/10.1108/00251740610641454
  15. W. B. Richmond, A. Seidmann, and A. B.Whinston, "Incomplete Contracting Issues in IS Development Outsourcing," Decision Support Systems, Vol.8, pp.459-477, 1992. https://doi.org/10.1016/0167-9236(92)90029-O
  16. Y. W. Seo, H. S. Han, and J. N. Lee, "A Relationship Perspective to Investigate the Effect of Human Resource Capability on IS Outsourcing Success," Research and Practice in Human Resource Management, Vol.13, No.2, pp.1-5, 2005.
  17. Z. Shi, A. S. Kunnathur, and T. S. Ragu-Nathan, "IS outsourcing management competence dimensions:instrument development and relationship exploration," Information & Management, Vol.42, pp.901-919, 2005. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.10.001
  18. http://www.smartpls.de