A Study on the Somatotype Classification for Middle-School Girls' Uniform

여중생 교복 설계를 위한 체형 유형화에 대한 연구

  • Kim, Ju-Yeon (Dept. of Clothing & Textiles, Chonbuk National University) ;
  • Lee, Hyo-Jin (Dept. of Clothing & Textiles, Chonbuk National University)
  • Published : 2009.08.30

Abstract

The growth of the middle school girls show big difference among the individuals and the development of each area of the body is not uniformed but diverse which could be understood as the period that the problems on the fit of the clothes occur extensively. Therefore, in this study, the somatotype of the middle school girls are intended to be categorized for the highly applicable clothes design. For this, the 3 middle schools in Jeonju were selected for anthropometric measurement of 324 middle schools. The items of measurement are related to the somatotype of middle school girls, clothes design which is consisted of total of 50 items. For the basic data of clothes was judged that the classification of somatotype related to the tops and bottoms would be rational; hence, it is classified into the upper part and lower part of the body to extract the body shape consistent factor. As a result of analyzing the factors, the upper body consistent was extracted as the 4 items: upper body circumference, upper body length, breast growth and arm length. It was displayed as 75.26% explicability. The lower body consistent factors are extracted as lower body height, lower body circumference, hip length, and rear shape with 78.62% explicability. To classify the somatotype of upper body and lower body, each factor score is made into the independent viable for group analysis. As a result, the upper body was classified into the 'upper body with small breast and long' and 'upper body with big breast'. The lower body was categorized as 'lower body with long hip length' and 'standard lower body'.

Keywords

References

  1. 고애란 (1996). “청소년의 의복행동에 대한 자아중심성, 자의식, 신체만족도의 영향 연구.” 한국의류학회지 20권 4호.
  2. 김경숙, 이춘계 (1990). “평면사진 측정에 의한 여중생의 체형분석.” 한국의류학회지 14호 3권.
  3. 김덕하 (2004). “중학생 교복 설계를 위한 체형별 치수체계 및 성장 여유분.” 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 김점해(2005). “여고생 동복재킷의 형태 및 소재의 신축성에 따른 만족도와 착용감 연구.” 경성대학교 대학원 대학원 석사학위논문.
  5. 김제한 (2001). 발달심리학. 서울: 양서원.
  6. 김태련, 조혜자, 이선자, 방희정, 조숙자, 조성원, 김현정, 홍주연, 이계원, 설인자, 손원숙, 홍순정, 박영신, 손영숙, 김명소, 성은현 (2004). 발달심리학. 서울: 학지사.
  7. 김화순 (2001). “여중생의 교복 디자인 만족도에 대한 연구.” 조선대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김현화 (2007). “중․고등학생의 의복태도 및 교복착용에 대한 태도.” 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 노희숙 (1995). “6-17세 여자의 체형 특성 및 유형화에 관한 연구.” 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 산업자원부 기술표준원 (2004). 제5차 한국인인체치수조사보고서.
  11. 서추연 (1993). “중고여학생의 체형 특성을 고려한 상반신 길원형 설계 및 착의 평가 연구.” 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 윤현정, 조규화 (2002). “여고생 교복 디자인 연구.” 한국패션비즈니스학회지 6권 5호.
  13. 이경민, 최혜선, 강여선 (2004). “남자중학생의 교복 치수체계 설정에 관한 연구.” 한국의류학회지 28권 1호.
  14. 이혜주 (1998). “중고여학생의 체형변이 및 체형 분류에 관한 연구.” 계명대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 임주희 (2004). “여중.고등학생의 교복에 대한 만족도 및 선호하는 교복디자인.” 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 임지영 (1998). “여중생의 하반신 측면체형의 분류 및 특성.” 한국의류학회지 22권 3호.
  17. 조선명, 고애란 (2001). “외모에 대한 사회, 문화적 태도와 신체 이미지가 의복추구 혜택에 미치는 영향=청소년기 여학생의 연령집단별 차이 비교.” 한국의류학회지 25권 7호.
  18. 한상철, 박성희, 조아미 (1997). 청소년심리학. 서울: 양서원.
  19. 황선애 (2007). “남녀 중학생의 의복관심도와 교복만족도 및 교복 변형실태연구.” 건국대학교 대학원 석사학위논문.