A Study on Design Characteristic Shown in Movie Costume of Ishioka Eiko

이시오까 에이꼬 석강영자(石岡瑛子)의 영화 의상에 나타난 디자인 특성에 관한 고찰

  • 김희정 (한성대학교 패션디자인전공)
  • Published : 2009.08.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze movie costume of main character and find design characteristic and historical spirit focusing on the movie, in which Ishioka Eiko, Japanese movie costume designer constructing unique design world, participated. The study captured images of three movies such as , and with Digital Multimedia Converting System and analyzed them by focusing on the pictures showing designer's intention and design characteristic well among acquired 319 pictures. The costumes addressing movie costume designer's sense of values are recreated as future-oriented new works and are expressed as creative costumes by acquiring inspiration from past factors, dissolving them and applying up-to-date technology. Movie costume shall reflect historical spirit of our age as movie shows social cultural trend including fashion trend of manufactured age. Ishioka Eiko has searched for the design, which is proper for three principles such as 'be unique', 'be eternal' and 'be innovative' and from the result of analyzing movie costume, it is found that she showed characteristics of symbolism(transmission of the sensitivity), ornamentalism(effective representation as a decorative effect attention) and multiculturalism(harmony of time and culture) as well as uniqueness. The movie costume are different mutually and create new hybrid culture, in which different costume cultures are mixed with current costumes without the restriction to other culture. It is proper for the age of globalization and localization so it is expected that the multiculturalism will be enlarged more.

Keywords

References

  1. 김문정 (2004). “영화 의상에 표현된 색의 상징적 이미지에 관한 연구.” 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문.
  2. 김현주 (2001). “복식의 상징주의적 특성에 관한 연구.” 복식문화연구 9권 2호.
  3. 김동욱 (1999). “세계의 신사고: 서구문화의 중심축을 흔든 다문화주의.” WIN 2권 12호.
  4. 스에나가 타미오 (2001). 색채심리. 박필임 역. 서울: 예경.
  5. 신경원 (1998). “세기전환기의 영국문학.” 서강인문논업 8권.
  6. 오유경 (2007). “50년대 호러영화의 신기원을 이룬 해머영화사 연구.” 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 이희승 (2006). “언터테인먼트 스타패션 연구.” 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 장미숙 (2004). “20세기 영화 특수 분장사와 캐릭터 특수분장 연구.” 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 정상호 (1996). 현대패션모드. 서울: 교문사.
  10. 정흥숙 (1995). 근대복식문화사. 서울: 교문사.
  11. 조은호 (1999). “무대의상 및 영상의상 디자인 과정.” 건국대학교 산업대학원 석사학위논문.
  12. 今道友信 (2005). 동양의 미학. 조선미 역. 서울: 다할미디어.
  13. 石岡瑛子 (2006). 私デザイン. 東京: 講談社.
  14. 佐佐木健二郞 (2006). 日本文化を往く. 東京: 東京キララニューヨーク社.
  15. Tucker, Andrew and Tamsin Kingswell (2003). 패션의 유혹. 김은옥 역. 서울: 예담.
  16. Landau, Diana (1992). Bram Stoker's Dracula: The Film and the Legend. By Francis Ford Coppola. New York: Newmarket Press.
  17. Lucie-Smith, Edward (1972). Symbolist-Art. New York and Toronto: Oxford University Press.
  18. +81 fashion+graphics, Vol. 27, Spring (2005), 東京: DD-WAVE.
  19. Auriol, Jean George and Mario Verdone (1949). La Revue du Cinema No. 19-20.
  20. Bruns, Margarete (1999). 색의 수수께끼. 조정옥 역. 서울: 세종연구원.
  21. Mcnally, Raymond T. and Radu Florescu (2005). 드라큘라 그의 이야기. 하연희 역. 서울: 루비박스.
  22. Dworkin, Susan (1992). Coppola and Eiko on Bram Stoker’s Dracula. San Francisco: Collins Publishers.
  23. 씨네 21, 더 폴 (2008년 11월 15일 검색); available from World Wide Web@http://search2.cine21.com/Search/search_image
  24. Eiko Ishioka communicates in taffeta and lace (2008월 11월 20일 검색); available from World Wide Web @http://libraridan.wordpress.com/2008/03/18/eiko-ishioka-communicates-in-taffeta-and-lace
  25. New Line Cinema, Eiko Ishioka interview (2008년 11월 2일 검색); available from World Wide Web@http://www.newline.com/nlcauction/eiko_interview.html
  26. The Art Director Club, Eiko Ishioka (2008년 11월 2일 검색); available from World Wide Web@http://www.adcglobal.org/archive/hof/1992/?id=217
  27. Wikipedia the free encyclopedia, the cell (2008년 11월 15일 검색); available from World Wide Web@http://en.wikipedia.org/wiki/The-cell