Analysis of Learning Activities of Mentally Retarded Students in Inclusive Middle School Science Classes

중학교 통합학급에서 과학 수업 중 정신 지체 학생의 학습 활동 분석

  • Published : 2009.08.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze activities of mentally retarded students studying science within inclusive classes from the aspect of activity sharing to investigate ways of improving their involvement in the tasks. For this study, three mentally retarded students and their peer group in inclusive classes were observed and videotaped for 12 science class sessions about forces and waves. There were many cases in which task involvement of mentally retarded students changed according to three degrees of their activity sharing: well-synchronized, delayed and estranged. When degrees of activity sharing were estranged or delayed, task involvement of the mentally retarded students faded from activeness to passiveness. When the degree of activity sharing was well-synchronized, the mentally retarded students showed interest in learning and were able to participate in science class more actively. Different patterns of activity sharing of mentally retarded students between teacher-centered activities and student-centered activities were observed. In most cases of teacher-centered activities, the monotonous pace could deprive the mentally retarded students of their chance to catch up. As a result, their delayed degrees of activity sharing were faded into estranged degrees. In many cases of student-centered activities, various pacing according to the groups or students could provide mentally retarded students with a chance to catch up, so they could be well-synchronized. In one case of teacher-centered activity, the mentally retarded students were well-synchronized with the teacher's repeated explanations and well-matched illustrations on the blackboard and textbooks. In some cases of student-centered activities, students were well-synchronized with positive relations with and appropriate intervention by other students. In conclusion, various approaches to encourage activity sharing of mentally retarded students with normal ones should be pursued to improve task involvement and academic achievement of mentally retarded students.

정신지체학습들의 과학학습 참여도를 높이기 위한 방안을 모색하기 위하여 중학교 1학년 통합학급에서 정신지체학생의 과학학습을 분석하였다. 힘과 파동 관련 내용에 대한 12차시 수업을 녹화하여 분석하였다. 통합학급의 일상적인 과학학습 활동의 공유 수준을 '소외', '지연', '동조'로 구분하였을 때 공유 수준에 따라 정신지체 학생이 학습 참여도의 변화를 보인 사례들이 많이 나타났다. 과학학습 활동의 공유수준이 '소외'나 '지연'인 상황에서는 정신지체 학생의 학습참여도가 초반에는 적극적 참여를 보였으나 후반에는 소극적이거나 형식적 혹은 비참여로 변화하는 사례가 나타났다. 과학학습 활동의 공유 수준이 '동조'인 상황에서는 정신지체학생이 과학학습 참여도가 증가하는 사례가 나타났다. 교사중심활동과 학생중심활동에서 과학학습 활동의 공유 수준의 전개 양상이 다르게 나타난 사례가 있었다. 교사중심활동에서는 활동의 흐름이 단일하게 나타나 정신지체학생의 과학학습 활동 공유수준이 '지연'일 때 보충할 수 있는 기회가 없어 '소외'되는 결과가 보였다. 학생중심활동에서는 구성원마다 과학학습 활동의 흐름이 다르게 나타나 정신지체학생이 '지연'되더라도 '동조'될 수 있는 기회가 있었다. 또한 교사중심활동에서는 교사의 반복된 언어와 구체적 그림이 제시될 때, 학생중심활동에서는 동료들과 긍정적인 관계가 형성되고 적절한 중재가 있을 때 정신지체학생이 '동조'되었다. 정신지체학생의 과학 학습의 질적인 참여와 성취를 높이기 위해서 활동의 공유 수준을 높이기 위한 방법적 고려를 할 필요가 있다는 것을 시사한다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2005). 특수교육연차 보고서. 2005년 정기국회 보고자료. 9
  2. 김화숙 (2002). 장애학생을 위한 과학교육실태 조사 연구. 특수교육학연구, 37(1), 153-177
  3. 박승희 (2003). 한국 장애학생 통합교육: 특수교육과 일반교육의 관계 재정립. 서울: 교육 과학사
  4. 방귀옥 (1996). 정신지체 아동의 인과적 사고에 관한 연구. 특수교육연구, 5, 93-114
  5. 양인숙, 신현기 (2004). 직접 참여 과학학습이 정신지체 학생의 수질환경에 대한 지식습득과 태도현성에 미치는 효과. 특수교육학연구, 38(4), 311-334
  6. 이쌍철 (2007). 교사의 지식공유에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 논문
  7. 정주영 (2004). 정신지체 초등학생의 일반교육과정 참여에 대한 통합학급 교사의 인식과 실제. 특수교육학연구, 11(2), 309-336
  8. 하미경 (1999). 정신지체아의 물체무게판단에 관한 연구. 특수교육학연구, 34(1), 157-177
  9. 하미경, 강경희, 장진섭 (2002). 특수과학교육론. 서울: 교육과학사, 52-53
  10. 황인영, 김수영 (2005). 교수적 수정이 정신지체 아동의 수업 참여도, 문제 행동 학습목표 달성도에 미치는 영향. 특수교육학연구, 40(1), 179-199
  11. 홍보람 (2004). 체험의 공유를 위한 다각적 소통방식에 대한 연구-본인의 관객참여 작업을 중심으로-. 서울대학교 석사학위 논문
  12. American Association for the Advancement in science (2001). Atlas of Science Literacy. American Association for the Advancement in science
  13. Boland, S. K. (1972). Assessment of conversation of two dimensional space, substance, continuous quantity and weight with retarded and average children. Ed. D. dissertation, University of Northern Colorado Abstract, 33, 1040
  14. Ferguson, D. (1995). The real challenge of inclusion. Phi Delta Kappan, 77(4), 281-287
  15. Henderson, R. & Clark, K. (1990). Architectural innovation: the reconfiguration of existing product technologies and the failure of established firm. Administrative Science Quarterly, 35, 9-30 https://doi.org/10.2307/2393549
  16. Hwang, Yong-gil (1998). The void of knowledge transfer in the American Special Education System: 미국의 경도장애아동 특수교육의 실패와 그 원인의 분석. 특수교육연구 , 5, 117-127
  17. Jorden, B. & Henderson, A. (1995). Interaction analysis: Foundation and Practice. The Journal of Learning Sciences, 4(1), 39-103 https://doi.org/10.1207/s15327809jls0401_2
  18. Matstropireri, M. A. & Scruggs, T. E. (1992). Science for students with disabilities. Review of Educational Research, 62(4), 377-411 https://doi.org/10.3102/00346543062004377
  19. Matstropireri, M. A. & Scruggs, T. E. (1994). Text versus hands-on science curriculum. Remedial & Special Education, 15(2), 72-86 https://doi.org/10.1177/074193259401500203
  20. Matstropireri, M. A., Scruggs, T. E., Norland, J. J., Berkeley, S., McDuffie, K., Tornquist, E. H. & Connors, N. (2006). Differentiated curriculum enhancement in inclusive middle school science: Eeffects classroom and high-stakes tests. The Journal of Special Education, 40(3), 130-137 https://doi.org/10.1177/00224669060400030101
  21. McLeskey, J. & Waldron, N. L. (2000). Inclusive Schools in Action by 안재정 역(2003). 통합교육의 실천과 학교개혁. 파라다이스 복지 재단
  22. Parmer, R. S. & Deluca, C. B. (1994).Investigations into the relationship between science and language abilities of students with mild disabilities. Remedial & Special Education, 15(2), 117-127 https://doi.org/10.1177/074193259401500207
  23. Pitoniak, M. J. & Royer, J. M. (2001). Testing accommodations for examinee with disabilities: A review of psychometric, legal, and social policy issues. Review of Educational Research, 71(1), 53-104 https://doi.org/10.3102/00346543071001053
  24. Roth, W.-M., Hwang, S., Lee, Y. J. & Goulart, M. I. M. (2005). Participation, learning, and identity: Dialectical perspectives. Berlin: Lehmanns Media
  25. Stainback, S. & Stainback, W. (1992).Curriculum considerations in inclusive classrooms: facilitating learning for all students, Baltimore: Paul H. Brookes
  26. Tobin, K. (1984). Student task involvement in activity oriented science. Journal of Research in Science Education, 21(5), 469-482 https://doi.org/10.1002/tea.3660210504
  27. Woodward, J. & Noel, J. (1991). Science instruction at the secondary level: Implications for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24(5), 277-284 https://doi.org/10.1177/002221949102400504