The Effect of Collaboration and Organization's Performance Depending on the Partnership by Information Technology Using Level: Key Subject is Moderating Variable of Information Technology Using Level

정보기술 활용 수준이 기업 간 협업과 조직의 성과관계에 미치는 영향: 정보기술 활용수준의 조절효과를 중심으로

  • Lee, Seung-Je (Department of Digital Management, Korea University) ;
  • Han, Pil-Koo (Division of Business Administration, Korea University) ;
  • Kang, Byung-Goo (Division of Business Administration, Korea University)
  • 이승제 (고려대학교 디지털경영학과) ;
  • 한필구 (고려대학교 경상대학) ;
  • 강병구 (고려대학교 경상대학)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

This study addresses information technology using level has an effect on the collaboration and organization's performance depending on the partnership that is important because of rapid development of information technology and internet diffusion. In the long view, information technology persistently increases the performance and expects the useful factor for the examing the organization's performance. Information technology using level leaves the lowness or highly, information technical application effort for the future value of each enterprise is necessary, the staff education which continuous for this the fact that the introduction is more important what continuously is information technology which is suitable at the enterprise of execution. The main purpose of this study is to figure out the difference between collaboration and organization's outcome using information technology using level that is moderating variable and difference the effect.

본 연구에서는 정보통신 기술의 발전, 인터넷의 확산 등으로 그 중요성이 더욱 부각되고 있는 파트너쉽을 바탕으로 정보기술 활용 수준이 협업과 조직의 성과관계에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 정보기술이 단순히 필요할 때만 잠시 이용하고 마는 일회성의 도구가 아닌, 장기적 차원에서 조직의 성과를 지속적으로 끌어올리고 이를 통한 파트너와의 상생을 가져 올 수 있는 중요한 요소로 파악해, 기업의 성과 차원에서 정보기술 활용 수준을 재고 해 보는데 의의가 있다. 분석의 시사점으로는 정보기술 사용수준이 높고 낮음을 떠나 각 기업의 미래가치를 위한 정보기술 활용 노력이 필요하며, 이를 위한 지속적인 직원교육을 실시 및 자신의 기업에 적합한 정보기술을 지속적으로 도입이 무엇보다 중요한 것으로 파악된다. 마지막으로 본 연구는 기존의 연구들에서 제시되었던 요인들을 다시 한 번 검증해 보고 그를 바탕으로 각 기업 간 정보기술 활용수준을 이용한 차이를 파악하기 위해 정보기술 활용수준을 조절변수로 활용, 그 영향력에 대한 차이를 측정해 보는 것이 본 연구의 가장 큰 주안점이라고 할 수 있으며, 이를 통해 향후 기업의 정보기술 개선 및 활용에 대한 신뢰성 있는 정보를 제공함으로써 파트너쉽 유지 및 협업과 관련한 다양한 의사결정에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

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