The Revision of Motion Capture Data using Multiple Layers

다중 레이어를 이용한 모션캡쳐 수정에 관한 연구

  • 김기홍 (동서대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 최철영 (동서대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 채일진 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Published : 2009.07.30

Abstract

There are still many difficulties in developing techniques for modifying or transforming the flickering of motion capture data or in modifying motion capture data in such a way that suits the animation timing sheet. There is a problem in the existing method of modifying motion capture data. It requires almost same time as in the key frame animation work by a very skilled animator or even more time in modifying. It is believed that this kind of problem can be a basis for a more effective problem-solving method through creating the key animation data node and direct blend layer and replacement layer nodes. This study presents a new method which enables to modify animation data in a nonlinear way without modifying the existing animation data by creating an animation layer node for a direct connection to the animation node. 'Maya' API will be utilized in order to realize this method and the research range will be limited to 'Maya' 3D software which is generally used in motion picture and animation films. According to the results of this study, the new method is much more intuitive than the nonlinear one and does not require the preceding working of making animation clips. In addition, it has enabled to modify flickering and to extract key frames, and due to the compatibility with other programs, it has been possible to modify motion capture data by creating a direct layer node. Finally, in this study, the existing method of modifying animation will be examined, compared and analyzed.

모션캡쳐 데이터의 떨림 현상 수정이나 변형을 위한 기술 개발이나 애니메이션 타이밍 시트에 맞게 모션 캡쳐 데이터를 수정하는 것은 어려운 문제가 산적해 있다. 기존의 모션캡쳐 데이터 수정 방식은 능숙한 애니메이터의 키프레임 애니메이팅 작업과 같은 시간이 소요거나 혹은 더 많은 수정 시간이 걸리는 문제점이 있었다. 이런 문제점은 키 애니메이션 데이터 노드와 직접적인 블렌드 레이어와 대치 레이어 노드 생성을 통해 보다 효과적인 해결 방식을 만들 수 있다. 본 논문에서는 애니메이션 노드에 직접적인 연결을 위한 새로운 애니메이션 레이어 노드 생성으로 진행된 애니메이션 데이터 수정 없이 비선형 방식으로 애니메이션 데이터의 수정을 가능케 하는 방식으로 제시한다. 기술의 구현은 'Haya' API를 활용할 것이고 연구범위는 영화 VFX와 애니메이션 제작에 사용되는 'Maya' 3D 소프트웨어로 제한하였다. 본 연구 결과물은 기존의 비선형 방식보다 직관적이며, 애니메이션 클립을 만들 선행 작업이 필요 없고, 떨림 수정과 키프레임 추출이 가능하며, 특히 타 프로그램과의 호환이 직접적인 레이어 노드를 생성하여 모션캡쳐 데이터의 수정을 가능하게 한다. 마지막으로 기존의 애니메이션 수정방식들을 살펴보고 비교, 분석해 본다.

Keywords

References

  1. Alias, “The Art of Maya," Alias System, San Francisco, 2005.
  2. Brad Clark, John Hood and Joe Harkins, “3D Advanced Rigging and Deformations," Thomson, Boston, 2005.
  3. 채일진, “애니메이션 효율적 공정관리를 위한 캐릭터 셋업,” 한국콘텐츠학회논문지, 제 7권, 제 4호, pp. 133-140, 2007.
  4. Alias, “Maya 8.5 Help Documents," Alias System, San Francisco, 2007.
  5. 김기홍, “다수의 대용량인 3D Render 파일을 위한 3D CG 소프트웨어와 독립적으로 Render Option 값 추출과 적용 가능한 Net-Work Rendering Tool 구현,” 한국애니메이션학회논문지, 제 3권, 제 1호, pp. 7-30, 2007.
  6. 최철영, “효율적인 모션캡처 Animation 수정을 위한 FK Animation을 IK Animation방식으로서의 수정에 관한 연구,” 한국디지털영상학희논문지, 제 3권, 제 2호, pp.151-174, 2007.
  7. http://www.mone.co.kr/product/renderfarm.asp
  8. R. Stuart Ferguson, “Practical Algorithms for 3D Computer Graphics," A.K. Peters, Wellesley, 2001.
  9. http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps/item?siteID=123112&id=5581724&linkID=9241177.
  10. 최철영, “3D 애니메이팅에서 FK애니메이션에서 일반적인 애니메이션 방식인 IK애니메이션으로 전환에 관한 연구,” 한국애니메이션학회논문지, 제 3권, 제 1호, pp. 109-126, 2007.
  11. 이인호, 박찬종, “모션캡쳐 기술의 현황과 응용 분야,” 한국멀티미디어학희지, 제 3권, 제 1호, pp. 38-45, 1999.
  12. David A.D. Gould, “Complete Maya Programming," Morgan Kaufmann Publishers , San Francisco, 2003.
  13. 최태준, 유석호, 이동열, 이완복 “광학식 모션캡쳐(Optical Motion Capture)방식을 이용한 디지털 캐릭터 움직임,” 한국콘텐츠학회지, 제 7권, 제 8호, pp. 112-115, 2007.