게임 플레이 행동 패턴을 이용한 게임 환경 동적 생성 기법에 관한 연구

Research of Dynamic Creation Method of Game Environment using Game Player's Behavior Pattern

  • 장새롬 (성결대학교 멀티미디어학과) ;
  • 이재열 (성결대학교 멀티미디어학과) ;
  • 최영미 (성결대학교 멀티미디어학과) ;
  • 주문원 (성결대학교 멀티미디어학과) ;
  • 윤태복 (성균관대학교 컴퓨터공학과)
  • Jang, Sae-Rom (Dept. of Multimedia Engineering, Sungkyul University) ;
  • Lee, Jae-Yeol (Dept. of Multimedia Engineering, Sungkyul University) ;
  • Choi, Young-Mee (Dept. of Multimedia Engineering, Sungkyul University) ;
  • Choo, Moon-Won (Dept. of Multimedia Engineering, Sungkyul University) ;
  • Yoon, Tae-Bok (Dept. of Computer Engineering, Sungkyunkwan University)
  • 발행 : 2009.08.20

초록

최근, 게임의 재미요소를 증대 시키고, 게임 생명주기(Life-Cycle)를 늘어나게 하기 위해 다양한 방법이 연구 중이다. 본 논문에서는 사용자의 게임 행위를 수집/분석 하여 동적으로 변화하는 게임 환경을 제공하는 방법을 제안한다. 플레이어의 게임에서 이동한 정보와 게임 결과정보는 동적인 게임 지형 생성을 결정하는 기반 정보로 활용된다. 제안하는 방법의 실험을 위해 XNA기반의 게임을 만들었고 게임 플레이어의 패턴에 따라 동적으로 생성되는 게임 지형을 확인하였다.

Recently, various ways are being explored for enhancing the fun of computer games and lengthening the life cycle of them. This paper proposes the more active game environment by reflecting the decision that is made by collecting and analyzing user's behavioral data. The game results and traveling information of user is using for dynamic map creation. For experiment of the proposed method, we created games using the XNA Framework and confirmed the game environment which changing properly according to the user's game play.

키워드

참고문헌

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