DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Psychometric Function Curve for Korean Standard Monosyllabic Word Lists for Preschoolers (KS-MWL-P)

한국표준 학령전기용 단음절어표 (Korean Standard Monosyllabic Word Lists for Preschoolers, KS-MWL-P)의 심리음향기능곡선 연구

  • 신현욱 (한림대학교 대학원 청각학) ;
  • 김진숙 (한림대학교 자연과학대학 언어청각학부 청각학)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

Word recognition test (WRT) for the children can be useful for diagnosing the degree of communication disability, prescribing hearing instruments, planning aural rehabilitation and speech therapy, and determination of site of lesions. The Korean standard monosyllabic word lists for preschoolers (KS-MWL-P) were developed considering the criteria given by the literatures. However, the authors of KS-MWL-P suggested more children should be included to verify homogeneity of the lists using psychometric function curve since only 8 children participated in the developing process. The purpose of this study was to explore the homogeneity of KS-MWL-P for supplementing the limitations of the lists employing psychometric analysis. To 23 preschoolers who have normal-hearing, 100 monosyllabic KS-MWL-P words were examined with the pictures. Psychometric function curve with linear slopes of 20% and 80%'s correct rates through accounting recognition scores of each monosyllabic word at variable intensities from -10 to 40 dBHL was obtained and analyzed. As a result, s-shaped psychometric function curve was presented with increasing correct rate depending on intensity and showed no statistical significant differences among each word and list. The congruous graph shapes among lists also indicated good homogeneity and the list 1,2,3,4's average slopes were 4.48, 3.86, 4.65, 4.50. It was verified that the homogeneity was suitable because the analysis of variance showed no statistical significance among lists (p>0.05). However, KS-MWL-P's order of slope according to the order of the number of items, $1{\sim}10$, $1{\sim}20$, $1{\sim}25$ showed no difference with the p-value of 0.93, 0.59, 0.91, 0.70 for the lists 1,2,3, and 4, respectively. Although KS-MWL-P was assumed that the lower-numbered items were easy for testing younger ages, this study's results could not agree with the author's conclusion. Considering this matter, rearranging of the number of items should be performed according to the analysis of slope suggested by this study for testing younger children with easier items. Other than this, in conclusion, KS-MWL-P was proved to be useful for clinical and rehabilitative evaluating and training tools for preschoolers.

아동을 위한 단어인지도 검사 (word recognition test, WRT)는 아동의 의사소통장애정도를 진단하고, 보청기 사용을 위한 처방을 하고, 청각재활과 언어치료의 계획을 수립하고, 병변부위를 판단하는데 유용하게 사용될 수 있다. 한국표준 학령전기용 단음절어표 (Korean standard monosyllabic word lists for preschoolers, KS-MWL-P)는 문헌에서 주어진 기준을 고려하여 개발되었다. 그러나 KS-MWL-P의 저자들은 어표의 개발과정 중 단지 8명만 참여하여 분석된 심리음향 기능곡선을 검증하기 위하여 더 많은 대상을 포함한 연구를 제안하였다. 그러므로 본 연구의 목적은 KS-MWL-P 어표의 제한성을 보완하기 위하여 심리음향기능분석으로 어표의 동질성을 연구하고자 한다. 정상청력을 가진 23명의 학령전기아동을 대상으로 100개의 KS-MWL-P단어가 그림과 함께 제시되었다. -10에서 40 dB dBIH.까지 여러 강도에서 각 단어의 인지도 검사를 계산하여 20%와 80% 정답률 기준의 선형기울기로 심리음향기능곡선을 수집하고 분석하였다. 연구결과 강도에 따라 정답률이 증가하는 S자형 심리음향기능곡선이 나타났고 각 단어와 표간 통계적 유의성은 나타나지 않았다. 표간 유사한 그래프 형태를 통해 우수한 동질성을 보여주었고 표 1,2,3,4의 평균기울기는 4.48, 3.86, 4.65, 4.50 이었으며 일원 분산분석으로 분석할 때 표간 유의성이 없는 것 (p>0.05)으로 나타나서 표간 난이도의 동질성에 문제가 없는 것으로 확인되었다. 그리고 항목 번호의 순서에 따른 기울기의 P값도 표 1, 2, 3, 4에서 0.93, 0.59, 0.91, 0.70으로 모두 유의하지 않아 모든 표에서 $1{\sim}10$, $1{\sim}20$, $1{\sim}25$의 항목간 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 KS-MWL-P는 낮은 번호의 항목은 더 어린 연령을 위하여 쉬운 단어로 배치하고자 하였으나 본 연구결과는 그렇지 못한 것으로 나타났다. 이러한 점을 고려할 때 어린 연령대를 위한 쉬운 단어가 낮은 항목에 배치되도록 항목의 배치를 재조정하여야 할 것으로 사료된다. 이러한 점을 제외하면 결론적으로 KS-MWL-P는 학령전기를 위한 임상과 재활의 평가 및 훈련도구로 유용한 것으로 입증되었다.

Keywords

References

  1. R. H. Wilson, A. S. Carter, "Relation between slopes of word recognition psychometric functions and homogeneity of the stimulus nterials," Journal of the american academy of au-diology, vol. 12, no. 1, pp.7-14, 2001
  2. W. T. Brandy, "Speech Audiometry," In Handbook of clinical audiology, 5th ed, edited by Katz, J., pp. 96-110, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore, 2002
  3. M. E. Sanderson-Leepa and W. F. Rintelmann, “Articulation functions and test-retest performance of normal-hearing children on three speech discrimination tests: WIPI, PBK-50, and NU auditory test No.6,” Journal of speech and hearing disorders, vol. 41, no. 4, pp. 503-519, 1976
  4. 함태영, "한국어음청력검사 어표와 명료도 검사 성적에 관한 연구," 가톨릭의대논문집, 5권, 6호, 31-38쪽, 1962
  5. M.H. Park, K.S. Lee, M.J. Huh, S.H. Lee, “Early development of auditory performance in implanted infants and children with EARS-K in Korea,” Cochlear Implants International, vol. 5, no. 9, pp. 120-124, 2004 https://doi.org/10.1002/cii.196
  6. 방정화, 이정학, 홍빛나, 김진숙, "그림 낱말재인 검사도구의 개발에 관한 연구," 대한청각학회지, 9권, 2호, 133-142쪽, 2005
  7. 홍하나, 김진숙, "학령기, 학령전기를 중심으로 한 어음청력검사용 한국어 단음절 어음표 조사," 청능재활, 3권, 1호, 74-84쪽, 2007
  8. 김석경, 함태영, "유소아를 위한 그림어음청력검사에 관한 연구," 한이인지, 30권, 3호, 375-384쪽, 1987
  9. 김진숙, 임덕환, 홍하나, 신현욱, 이기도, 홍빛나, 이정학, "한국표준 학령기용 및 학령전기용 단음절어표 개발," 청능재활, 4권, 2호, 141-160쪽, 2008
  10. C. D. Johnson, “Hearing and lmmittance Screening,” In Hand-book of clinical audiology, 5th ed, edited by Katz, J., pp. 481-494, Lippincott Williams & Wilkins, BaltImore, 2002
  11. 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정, "그림 어휘력 검사(언어 검사도구 III)," 서울장애인종합복지관, 서울, 1995
  12. 김진숙, 임덕환, 홍하나, 신현욱, 이기도, 홍빛나, 이정학, "한국표준 일반용 단음절어표 개발," 청능재활, 4권, 2호, 126-140쪽, 2008
  13. T. W. Tillman, R. Carhart, "An expanded test for speech discrimination utilizing CNC monosyllabic words: Northwestern University test no 6, Technical report no.SAM-TR-66-55," USAF school of aerospace of Medicine, Brooks Air Force Base, San Antonio, TX, 1966
  14. R. H. Wilson, A. L. Olyler, "Psychometric functions for the CID W-33 and NU Auditory Test No. 6. materials spoken by the same speaker," Ear & Hearing, vol. 18, no. 5, pp. 430-433, 1997 https://doi.org/10.1097/00003446-199710000-00008