한국조사연구학회지:조사연구 (Survey Research)
- 제10권3호
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- Pages.85-106
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- 2009
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- 1229-9219(pISSN)
한국과 일본의 온라인 관계망의 특성과 효과에 대한 비교연구
A Comparative Study on Characters and Effects of the On-Line Social Network in Korea & Japan
초록
본 연구는 한국과 일본에서 나타나는 인터넷 이용행태의 기본적인 특성과 전반적인 인식이 온라인에서의 관계망의 형성과 유지에 어떤 영향을 주고 받는지를 구체적으로 살펴보았다. 이를 위해 한국과 일본의 이용자들의 온라인 관계망의 현황과 개인적 성향, 인터넷 이용패턴, 그리고 인터넷에 대한 인식 등을 설문조사를 통해 알아보았다. 연구결과를 요약하면, 온라인 관계망의 크기와 활용에 있어서 한국의 이용자들이 보다 적극적인 것으로 나타났으며, 양국 모두 자주 만나기 어려운 사적인 관계의 대상들과 관계하는 비율이 높은 것을 알 수 있었다. 또한 한국의 이용자들은 개인적 성향이나 인터넷 관련 행태 및 인식이 전반적으로 만남의 방식에 영향을 미치지 않았던 데 비해 일본의 이용자들은 관계지향적인 인터넷 이용 패턴과 인터넷의 유용성에 대한 인식이 온라인에서의 접촉 양상에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 온라인 관계망의 크기와 관련하여 양국 모두에 공통적으로 나타난 것은 인터넷을 정보지향적으로 이용할수록 등록된 대화상대가 증가한다는 점이었다. 이는 인터넷에서의 관계형성에 있어 약한 유대에 기반한 관계가 효율적이고, 이러한 관계를 통해 얻을 수 있는 혜택이 정보적 혜택이라는 기존의 이론과 잘 부합하는 결과라고 할 것이다. 아울러 일본의 경우 온라인에서의 관계형성 전반에 있어 온라인 공간에 대한 위험인식 정도, 즉 신뢰의 여부가 크게 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
This study is an attempt to provide some answers to question about how characteristics and general recognition regarding internet use in Korea and Japan influence fostering and maintaining on-line social network in each of countries. Survey is used to compare Korean internet users and Japanese internet users in terms of characteristics of on-line social network, individual's propensity for internet use, including their recognition on internet. The study's main findings go as follows. First, Korean internet users tend to be more active in using internet than Japanese internet users do, thus having larger on-line social network and more intensive internet use than Japanese internet users do. However, there is a commonality that majority of internet users in both countries use internet to connect them to person with whom they have private relationship but they cannot meet frequently. Second, for Korean internet users, individual's propensity, characteristics, and recognition regarding internet use is not related to how to contact others. To the contrary, for Japanese internet users, how to contact others in on-line setting seems to vary according to whether or not they have relation-oriented internet use and how they recognize the availability of internet. Third, a commonality regarding the size of on-line social network is found between Korea and Japan that the total numbers of people enrolled as network increases if people use internet in order to get information. This confirms previous finding that relationship based on weak tie is instrumental in fostering on-line social relations and likely produces advantage in getting information. Finally, for Japanese internet users, the degree of risk recognized in on-line setting, that is the degree of interpersonal trust, appears to greatly influence overall relationship -building in on-line.