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Cracking and Durability Characteristics of High-early-strength Pavement Concrete for Large Areas using Calcium Nitrate

질산칼슘 혼화재를 사용한 대단면 급속 포장 콘크리트의 균열 및 내구특성

  • 원종필 (건국대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 이시원 (건국대학교 대학원 사회환경시스템공학과) ;
  • 이상우 (건국대학교 대학원 사회환경시스템공학과) ;
  • 박해균 (삼성물산(주) 건설부문 토목ENG팀)
  • Received : 2008.10.21
  • Accepted : 2008.11.13
  • Published : 2009.01.31

Abstract

The performance of high-early strength pavement concrete for large areas is influenced by the physical and chemical environment during service life. Generally, penetration, diffusion, and absorption of harmful materials that exist outside the concrete cause damage to its structure. Thus, we have to use a mixture for durability to keep the required quality for the planned service life. Moreover, in using high-early-strength cement and accelerators, a high heat of hydration to create the initial strength can cause cracks. Based on evaluations from optimal mix proportions of high-early-strength pavement concrete for large areas, we conducted water permeability, abrasion resistance, freeze-thaw, plastic, drying, and autogenous shrinkage tests. Test result showed that a mix of accelerator and PVA fibers showed excellent performance.

급속 포장 콘크리트는 타설 직후 공기 중에 노출되어 물리적, 화학적 영향을 많이 받아 유해물질들의 콘크리트 구조물 내부로 침투하여 사용연한이 감소하게 된다. 이와 같이 콘크리트 투과 특성은 내구성능을 결정하는데 중요한 요소이다. 또한 조강시멘트와 조강제의 성능으로 인하여 급격한 수화반응으로 인한 수화열로 열과 수분의 이동이 증가하여 구조물에 인장응력을 발생시켜 미소균열을 발생시킨다. 본 연구에서는 대단면 포장체의 급속 시공용으로 도출된 배합을 바탕으로 물투수시험, 동결융해반복시험, 마모저항성시험, 표면박리시험 및 소성수축, 건조수축, 자기수축 등의 시험을 실시하였다. 시험결과 조강제 및 섬유를 혼입한 배합이 가장 우수한 결과를 보여주었다.

Keywords

References

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