Design and Analysis of Social Network Service Model Using a Ubiquitous Business Card

RFID가 내재된 비즈니스 카드를 활용한 유비쿼터스 사회 연결망 서비스 모델 설계 및 분석

  • Oh, Jae-Suhp (School of Business and Management Research Institute, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Kyoung-Jun (School of Business and Management Research Institute, Kyung Hee University)
  • 오재섭 (경희대학교 경영대학 경영연구원) ;
  • 이경전 (경희대학교 경영대학 경영연구원)
  • Received : 2009.04.13
  • Accepted : 2009.06.16
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The aim of this research is to design and analyze a social network service model using mobile RFID based business card. This paper suggests how the behavior of exchanging business cards will be changed in ubiquitous environment and designs a social networking service model using a ubiquitous business card, which embeds a RFID tag. We describe the scenarios and analyze a role, value and potential benefits of participants of the u-SNS service model. For the proof of the superiority and the feasibility of our model, we compare it with its related researches and products based on the calculation of the benefits and costs of the alternatives.

본 연구는 RFID(Radio Frequency Identification) 기반의 비즈니스 카드를 활용한 유비쿼터스 사회 연결망 서비스모델을 설계하고 분석한다. 웹 환경에서 제공되는 있는 사회 연결망 서비스는 인맥 관리, 고용관련 비즈니스 분야에서 새롭게 활용되고 있으나, 오프라인과 온라인의 이음매 없는 연결이 어렵고, 정보의 신뢰성이 부족하다는 점에 그 한계를 드러내고 있는 것이 사실이다. 이에 본 연구에서는 유비쿼터스 환경에서 사회적 제스처의 미디어 기능이 어떻게 변화할 것인지를 제시하고, 유비쿼터스 비즈니스 카드를 활용한 사회 연결망 서비스 모델을 설계한다. 이를 위하여 발생할 수 있는 시나리오를 제시하고, 서비스 모델 참여자들의 역할 및 제공 가치와 그들의 잠재적 이익을 검토한다. 그리고 본 연구에서 제안하고자 하는 'u-비즈니스 카드'를 활용한 서비스 모델과 관련 유사 연구 또는 제품들을 비교함으로써, 본 연구에서 제시하고자 하는 모델의 우수성을 입증하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김용학, 사회 연결망 이론, 박영사, 2003.
  2. 노윤석, "온라인 인쇄편의점 번개통신", 이코노미 21, 2001.
  3. 류경동, "RFID 태그 적정가격은 얼마?", 전자신문, 2006.
  4. 박아름, 이경전, "u-Publication 시스템과 비즈니스 모델의 설계와 분석", 지능정보연구, 14권 3호 (2008), 41-57.
  5. 이경전, "비즈니스 모델 관점에서의 웹 2.0", 정보과학회지, 25권 10호(2007), 16-22.
  6. 이경전, 윤은정, "디스플레이와 모바일 디바이스간의 연결완전성을 구현한 u-Media Business Model 설계", 2007년 추계 한국지능정보시스 템학회 학술대회논문집, 2007.
  7. 이현석, 이경전, "서비스 공간에서의 유비쿼터스 상거래 비즈니스 모델 분석 및 사례연구", 지능정보연구, 14권 2호(2008), 45-61.
  8. 이해성, "휴대폰만 갖다대면 정보가 척척", 한국경제신문, 2007.
  9. 전정호, 이경전, "모바일 RFID에 기반한 유비쿼터스 전시공간 비즈니스 모델 설계 및 사례분석, 지능정보연구, 14권 4호(2008a), 47-68.
  10. 전정호, 이경전, "모바일 RFID 환경에서의 라이프 로그 비즈니스 모델 설계", 2008년 추계 한국지식경영학회학술대회논문집(2008b), 101-122.
  11. 조성훈, "무선인터넷 정액제 가입자 500만 돌파", 디지털타임스, 2009.
  12. Gale, T., Managing Customer Value, The Free Press, 1994.
  13. IDTechEx, Printed and Chipless RFID Forecasts, Technologies and Players, 2008. (www.idtechex.com)
  14. Jay, R., the Trade Card in Nineteenth Century America, Univ. of Missouri Press, 1987.
  15. Ju, J., J. Lee, and K. Lee, "Ubiquitous Business Model by Seamless Integration of Photo and Location Information", Proceedings of the IEEE International Workshop on Ubiquitous Network Computing, (2008), 1533-1537.
  16. Jun, J. and K. Lee, "Design of Tag Match Advertising System and the Evaluation of the Business Model", Proceedings of the IEEE International Workshop on Ubiquitous Network Computing, (2008), 1527-1532.
  17. Kanis, M., N. Winters, and A. Anna, "Toward Wearable Social Computing with iBand", Proceedings of CHI 2005.
  18. Kim, H., K. Lee, and J. Kim, "A Peer-to-Peer CF-Recommendation for Ubiquitous Environment", Lecture Notes in Computer Science, Vol.4088(2006), 678-683. https://doi.org/10.1007/11802372_78
  19. Lee, K. and J. Lee, "Design of Ubiquitous Referral Marketing:A Business Model and Method", Lecture Notes in Computer Science, Vol. 4082(2006), 103-112.
  20. Lee, K. and J. Ju, "Ubiquitous Commerce Business Models Based on Ubiquitous Media", Proceedings of the 10th International Conference on Business Information Systems, (2007), Poznan, Poland, 510-521.
  21. Lee, K. and J. Jun, "Tag Match Advertising Business Model in Mobile RFID Environment", Proceedings of the 2008 International Conference on Convergence and hybrid Information Technology, 2008.
  22. Lee, K. and Y. Seo, "Design of a RFID-Based Ubiquitous Comparison Shopping System", Lecture Notes in Artificial Intelligence, Vol. 4251(2006), 1251-1267.
  23. Magretta, J., "Why Business Models Matter", Harvard Business Review, Vol.80, No.5(2002), 86-92.
  24. Mehrabian, A. and S. Ferris, "Inference of Attitude from Nonverbal Communication in Two Channels", The Journal of Consulting Psychology, Vol.31, No.3(1967), 248-252. https://doi.org/10.1037/h0024648
  25. Moore, J., Crossing the Chasm, Harper Business Essentials, 1991.
  26. NFC Forum, Essentials for Successful NFC Mobile Ecosystems, October 2008.
  27. Timmers, P., "Business Model for Electronic Markets", Electronic Markets, Vol.8, No.2 (1998), 3-8. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
  28. Venkatesh, V., M. G. Morris, G. B. Davis, and Davis, F. D. User acceptance of information technology:Toward a unified view. MIS Quarterly, Vol.27, No.3(2003), 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540