DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Structural Relationships between the Antecedents of Knowledge Management and Performance in Public Enterprise: Focus on the KORAIL

공기업의 지식관리 영향요인과 성과 간의 구조적 관계: 한국철도공사를 중심으로

  • 이홍재 (안양대학교 도시행정학과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the causal relationships among knowledge management(KM) influence factors(leadership, learning culture, member' attitude, reward, knowledge quality, KMS quality), KM activities(knowledge creation, knowledge sharing), KM performance in public enterprise. The results of data analysis by structured equation model(SEM) indicate that learning culture, knowledge quality and KMS quality significantly influence the knowledge creation and sharing. Member' attitude has significant influences on the knowledge creation. And knowledge creation and sharing have a significant affect on KM performance. Based on the results, the potential implications of the strategy for effective knowledge management are discussed.

본 연구에서는 공기업의 지식관리 영향요인, 지식관리 활동과 그 성과 간의 구조적 관계를 파악하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 정부기관 중 지식관리를 최초로 도입한 기관이자 공공부문 지식관리의 선도기관으로 평가받고 있는 한국철도공사 직원들을 대상으로 한 설문조사를 통해 실증분석을 시도하였다. 가설검증 결과, 지식관리 영향요인으로는 학습지향문화와 지식품질, KMS 품질 등이 지식창출 및 공유 활동 모두에 유의미한 영향요인으로 검증되었으며, 개인태도는 지식창출 활동에만 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 지식창출은 지식공유 활동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지식창출과 지식공유 모두 성과에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 지식창출 및 공유 활성화 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김경규, 김범수, 송세정, 신호경. 2005. 지식공유 의도와 지식관리시스템의 사용. 경영정보학연구, 15(3): 65-89
  2. 김계수. 2004. AMOS 구조방정식 모형분석. 서울: SPSS 아카데미
  3. 김호열, 정경수. 2007. 지식경영의 기반구조와 지식관리시스템의 프로세스가 조직학습 과 성과에 미치는 영향. 경영학연구, 36(2): 257-296
  4. 남궁근. 2001. 행정조사방법론. 서울: 법문사
  5. 민재형, 이영찬. 2004. 지식경영의 역량, 활동, 성 과에 관한 실증연구. 고객만족경영연구, 6(1): 123-155
  6. 박문수, 문형구. 2001. 지식공유의 영향요인: 연 구동향과 과제, 지식경영연구, 2(1): 1-23
  7. 박희서, 임병춘. 2001. 지방공무원들의 효율적 지식관리를 위한 인과모형 검증, 한국 정책학회보, 10(2): 111-133
  8. 배귀희. 2005. 자원기반이론 관점에서의 지식관 리에 대한 소고. 행정포커스, 9/10월: 36-43
  9. 신선진, 공희경, 고준. 2008. 지식관리시스템에 서의 지식공유에 대한 영향요인과 성과 간의 구조적 관계에 관한 연구. 지식경영연구, 9(2): 87-107
  10. 이건창, 권순재. 2002. 지식경영 성과지표의 실 증적 분석에 관한 연구. 경영학연구, 31(3): 577-601
  11. 이건창, 정남호. 2002. 기업내 개인차원에서의 지식순화과정과 지식경영 효율성간의 관 계에 관한 연구. 지식경영연구, 3(2): 31-48
  12. 이봉규, 이정우, 이영희. 2006. 지식경영의 성공 요인: 공기업 사례. 한국경영과학회지, 31(4): 89-103
  13. 이홍재. 2004. 지식관리와 정부성과간의 관계 에 관한 실증적 연구. 경희대학교 대학 원 행정학박사학위논문
  14. 이홍재, 차용진. 2006. 지식관리 활동과 업무성 과에 관한 실증연구: 구조방정식 모형 접근. 한국행정학보, 40(3): 105-127
  15. 이홍재, 차용진. 2007. 평가 및 보상이 지식창출 과 공유에 미치는 영향: 중앙행정기관을 중심으로. 한국정보관리학회지, 24(1): 55-74 https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.1.055
  16. 이홍재, 차용진. 2009. 공공부문의 지식관리에 관 한 연구: KM 기반요인, KM 활동, KM 성과 간의 구조적 관계를 중심으로. 한국행정연구, 18(1): 97-130
  17. 장영철, 이건창, 강인원. 2008. 코레일 지식경영 활성화 사례. 지식경영연구, 9(4): 157- 178
  18. 정동섭, 박태호. 2002, 지식공유의 영향요인과 지 식공유가 조직몰입에 미치는 영향. 정보 화정책, 9(4): 49-67
  19. 채서일. 1990. 사회조사방법론. 서울: 법문사
  20. 하미승. 2005. 공공부문에 있어서의 지식창출의 결정요인에 관한 연구: 공기업을 중심으 로. 한국행정연구, 14(2): 259-296
  21. 한세억. 2001. 행정지식관리시스템의 이해와 접 근: 행정정보시스템의 진화가능성 모색. 한국행정연구, 10(2): 228-259
  22. Alavi, M. and Dorothy E. Leidner. 2001. 'Review: Knowledge Management and Knowledge Management System: Conceptual Foundations and Research Issues.' MIS Quarterly, 25(1): 107-136 https://doi.org/10.2307/3250961
  23. Alavi, M. and Dorothy E. Leidner. 2002. Knowledge Management System: Issues, Challenges and Benefits, in Stuart Barnes(ed.). Knowledge Management Systems, Oxford: Thomson Learning, 15-35
  24. Belkis, Leong-Hong. 2001. Critical Success Factors in Implementing Knowledge Management. Barquin, R. C. Bennet, B. and Remez, S. G.(ed.). Building Knowledge Management Environments for Electronic Government. Virginia: Management Concepts
  25. Chan, I. and P. Y. K. Chau. 2005. 'Getting Knowledge Management Right: Lessons from Failure.' International Journal of Knowledge Management, 1(3): 40-54 https://doi.org/10.4018/jkm.2005070103
  26. Darroch, J. 2005, 'Knowledge Management, Innovation and Firm Performance.' Journal of Knowledge Management, 9(3): 101-115 https://doi.org/10.1108/13673270510602809
  27. Davenport, T. H., D. W. DeLong, and M. C. Beers. 1998. 'Successful Knowledge Management Project.' Sloan Management Review. Winter, 37: 43-57
  28. DeLone, W. H. and E. R. McLean. 1992. 'Information System Success: The quest for the dependent variable.' Information Systems Research, 3(1): 60-95 https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  29. del-Rey-Chamorro, F. M., R. Roy, B. Wegen, and A. Steele. 2003, 'A Framework to Create Key Performance Indicators for Knowledge Management Solutions.' Journal of Knowledge Management, 7(2): 46-62 https://doi.org/10.1108/13673270310477289
  30. Gold, A., A. Malhotra, and A. Segars. 2001. 'Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspectives.' Journal of Management Information Systems, 18(1): 185-214 https://doi.org/10.1080/07421222.2001.11045669
  31. Gooijer, J. 2000. 'Designing a Knowledge Management Performance Framework.' Journal of Knowledge Management 4(4): 303-310 https://doi.org/10.1108/13673270010379858
  32. Holsapple, C. W. and K. D. Joshi. 2003. A Knowledge Management Ontology, in C. W. Holsapple(ed.). Handbook on Knowledge Management. Velag Berlin: Springer. 89-128
  33. Ichijo, K. and I. Nonaka. 2007. Introduction: Knowledge as Competitive Advantage in the Age of Increasing Globalization, in K. Ichijo & I. Nonaka(ed.). Knowledge Creation and Management. N.Y. : Oxford University Press. 3-12
  34. Jennex, M. E. and L. Olfman. 2006. 'A Model of Knowledge Management Success.' International Journal of Knowledge Management, 2(3): 51-68 https://doi.org/10.4018/jkm.2006070104
  35. Kalling, T. 2003, 'Knowledge Management and the Occasional Links with Performance.' Journal of Knowledge Management, 7(3): 67-81 https://doi.org/10.1108/13673270310485631
  36. Kankanhalli, A., B. C. Tan, and K. K. Wei. 2005. 'Contributing Knowledge to Electronic Knowledge Repositories: An Empirical Investigation.' MIS Quarterly, 29(1): 113-143
  37. Kogut, B. and V. Zander. 1992. 'Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities and the Replication of Technology.' Organization Science, 3(3): 383-397 https://doi.org/10.1287/orsc.3.3.383
  38. Krogh, G. V., K. Ichijo, and I. Nonaka. 2000. Enabling Knowledge Creation. Oxford: Oxford University Press
  39. Krogh, G. V., I. Nonaka, and M. Aben. 2001. 'Making the most of your Company's Knowledge: a Strategic Framework.' Long Range Planning, 34: 421-439 https://doi.org/10.1016/S0024-6301(01)00059-0
  40. Kusunoki, K., I. Nonaka, and A. Nagata. 1998. 'Organizational Capabilities in Product Development of Japanese Firms: A Conceptual Framework and Empirical.' Organization Science, 9(6): 699-718 https://doi.org/10.1287/orsc.9.6.699
  41. Lam, W. and A. Chua. 2005. 'Knowledge Management Project Abandonment: An explanatory examination of root cause.' Communications of Association for Information System, 16: 723-743
  42. Lee, H. and B. Choi. 2003. 'Knowledge Management Enablers, Process, and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination.' Journal of Management Information System, 20(1): 179-228 https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045756
  43. Liu, Shih-Chen, Olfman, L., and T. Ryan. 2007. Knowledge Management Success: Empirical Assessment of Theoretical Model. in M. E. Jennex, Knowledge Management in Modern Organizations. Idea Group Inc. 211-232
  44. Maier, R. 2002. Knowledge Management Systems: Information and Communication Technology for Knowledge Management. Berlin: Springer-Verlag
  45. McDermott, R. and C. O'Dell. 2001. 'Overcoming Cultural Barriers to Sharing Knowledge,' Journal of Knowledge Man agement, 5(1): 76-85 https://doi.org/10.1108/13673270110384428
  46. McElroy, M. W. 2003. The New Knowledge Management: Complexity, Learning, and Sustainable Innovation. N.Y.: Butterworth Heinemann
  47. McNabb, David E. 2007. Knowledge Management in the Public Sector. N.Y.: M.E.Sharpe Inc
  48. Natarajan, G. and S. Shekhar. 2001. Knowledge Management: Enabling Business Growth. N.Y.: McGraw-Hill
  49. O'Dell, C. and J. Grayson. 1998. 'If only We Knew What We Know: Identification and Transfer of Internal Best Practice.' California Management Review, 40(3): 154-174 https://doi.org/10.2307/41165948
  50. Oldham, G. R. and A. Cummings. 1996. 'Employee Creativity: Personal and Contextual Factors at Work.' Academy of Management Journal. 39(3): 607-634 https://doi.org/10.2307/256657
  51. Pedhazur, E. J. and L. P. Schmelkin. 1991. Measurement, Design and Analysis: An Integrated Approach. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  52. Ruggles, R. 1998. 'The State of the Notion: Knowledge Management in Practice.' California Management Review, 40(3): 80-89 https://doi.org/10.2307/41165944
  53. Simonin, B. 1997. 'The Importance of Collaborative Know-How: An Empirical Test of the Learning Organization.' Academy of Management Journal, 40(5): 509-533 https://doi.org/10.2307/256930
  54. Szulanski, G. 1996. 'Exploring Internal Stickiness: Impediments to the Transfer of Best Practice within the Firm.' Strategic Management Journal. 17(Winter Special Issue): 27-44 https://doi.org/10.1002/smj.4250171105
  55. Wang, Yi-Shun. and Yi-Wen Liao. 2008. 'Assessing e-Government Systems Success: A validation of the DeLone and McLean Model of Information Systems Success.' Government Information Quarterly, 25: 717-733 https://doi.org/10.1016/j.giq.2007.06.002
  56. Zaim, H., E. Tatoglu, and Selim Zaim. 2007. 'Performance of Knowledge Management Practices: A Causal Analysis.' Journal of Knowledge Management, 11(6): 54-67 https://doi.org/10.1108/13673270710832163

Cited by

  1. A Study on the Factors Affecting Knowledge Contribution in the Public Sector vol.27, pp.3, 2010, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.3.169