The Study on the Design Identity of Dior Fashion House - Concentrating on John Galliano -

디올 패션 하우스 디자인의 아이덴티티 연구 - 폰 갈리아노 디자인을 중심으로 -

  • Published : 2009.07.31

Abstract

The following study from the perspective that the identity of a brand is determined by the creative work of the designer, will review the design identity of fashion house, which have maintained a basic concept of couture house until recently. For this purpose, first, the concepts of fashion house and identity could be examined, and then the design identity of both the past couture designer and the present house designer could be comparatively analyzed. This study focused on John Galliano of Dior, and was carried out under the method of document study and case study. Based on this, the analytic results of the design identity of fashion houses are as follows. The design identity of fashion house, which has its origins in the past couture house, appears from the house characteristics, design characteristics and the design image. The original design identity of Dior House seems to be feminism and elegant extravagance, which naturally models the body line of women into diverse lines. The new design identity of Dior House by Galliano, while reflecting wit and fantasy, at the same time is expressed as sexy and romantic elegance which attempts to express the beauty of modern women. The pursue of chic elegance, which is the characteristic of early Dior design, have changed into avant garde and unique designs with tendencies of multi-culturalism due to the most recent house designers. Finally, Dior house design has successfully maintained the master of handcrafted quality based on craftsmanship, the history from the house archive, and the modern trends appropriately added by the creativity of Galliano.

Keywords

References

  1. 전세화 (2009.3.3). [명품 트렌드] 불황 속 명품 보수냐 혁신이냐. 한국일보, 1면
  2. 김지미 (2008.8.15). 명품의 모럴해저드. 매일정제, 2~3면
  3. 김미옥 (1990). 오뜨 꾸뜨르의 역할에 관한 연구. 경상대학교 대학원 석사학위논문
  4. 문영애 (1993). 20세기 전기의 복식 스타일과 오뜨.꾸뜨르에 대한 연구. 부천전문대학논문집, 14
  5. 공미선 (1998). 파리와 로마의 오뜨 꾸띄르 디자인의 특성. 한국복식학회, 2
  6. 조성희 (1998). 오뜨 꾸띄르 디자인의 특성(1)(2). 전주대학교 자연과학연구소 학술논문집, 11(1)
  7. 김선영.임영자 (2001). 오뜨 꾸띄르 작품에 표현된 현대패션의 경향연구. 한국복식학회, 51(6)
  8. 공미선.채금석 (2003). Christian Dior 오뜨 꾸뛰르의 디자인 오리지날리티. 한국복식학회, 53(2)
  9. 이은옥 (2001). 이태리 패션 브랜드의 브랜드 아이덴티티와 관련한 텍스타일 개발 유형에 관한연구. 복식문화연구, 9(1), pp. 127~140
  10. 이은선 (2002). 패션 브랜드 아이덴티티 특성 연구 및 개발. 국민대학교 대학원 석사학위논문
  11. 김정연 (2003). 럭셔리 브랜드 제품의 디자인 가치요소에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위논문
  12. 김정희 (2007). 명품 브랜드의 상징색채 이미지에 관한 연구. 상품학연구, 25(2). pp. 111~122
  13. Sue Jenkyn Jones (2004). Fashion design. 김혜경 역, 패션디자인. 예경, p. 185
  14. 유송옥.김경실.간호섭 (2007). 패션디자인. 수학사, p. 358
  15. 조규화.이희승 (2004). 패션미학, 수학사, p. 370
  16. 유송옥 외. 앞의 책, p. 359
  17. 이유정.강지연 (2007). 패션디자인실무. (주)라사라패션정보 p. 248
  18. 오희선.박화순 (2001). Design for Fashion. 경춘사, p. 26
  19. 위의 책, p. 26
  20. Sue Jenkyn Jones. 앞의 책, p. 25
  21. Allina Wheeler (2003). Designing Brand Identity, 유승재 역. 브랜드를 죽이는 살리는 디자인. 다산북스, p. 394
  22. 김지미 (2009.4.22). [김지미의 패션토리아]스타일의 대가들-한국의 톰포드 정구호. 매일경제, 1면
  23. 노장오 (1994). 브랜드 마케팅. 사계절. pp. 15~18
  24. 손일권 (2003). 브랜드 아이덴티티. 경영정신, p. 14
  25. 박아청 (1990). 아이덴티티의 세계. 교육과학사, p. 12
  26. Allina Wheeler (2003). Designing Brand Identity, 유승재 역. 브랜드를 죽이는 살리는 디자인. 다산북스, p. 19
  27. 손일권. 앞의 책, p. 191
  28. Nia. A. & Zaikowsky, L. (2000). Do counterfeits devalue the ownership of luxury brands? Journal of product & Brand Management, 9(7), pp. 485-497 https://doi.org/10.1108/10610420010351402
  29. 최정은 (2005). 동물.괴물지.엠블럼(중세의 지식과 상징). 휴머니스트, p. 393
  30. 전인수.김은화 (2005). 브랜드 명품화의 3단계 모델: PPCA 모델. 소비자화 연구. 16(1), p. 209
  31. 최항섭 (2003). 명품에 대한 사회학적 애성. 한국사회과학, 25(1-2), pp. 225-261
  32. Moravianunitas (2008). Unitas Brand. (주)바젤커뮤니케이션, pp. 21~22
  33. Bernard Arnault (2007). Christian Dior. assouline, p. 6, 24, 25
  34. 라사라교육개발원 (2000). 20세기 유행의 변천사2, (주)라사라패션정보, p. 114
  35. 조규화.이희승. 앞의 책, p. 637
  36. Bernard Arnault. op. cit.. p. 30
  37. 조향희 (2000). Haute-Couture에 나타난 섬유예술의 표현기법에 관한 연구:Lesage Atelier 제작 작품을 중심으로. 한성대학교 대학원 석사학위논문. p. 59
  38. 전혜정.이윤정 (2006). 크리스찬 디올 패션의 감성 이미지 연구. 한국복식학회, 56(5), p. 127
  39. 조규화 (1997). 크리스짱 디올 연구: 그의 작품 속에 나타난 조형의 지향. 국민대학논문집, 12, p. 244
  40. 라사라교육개발원. 앞의 책, p. 172
  41. 조규화. 앞의 논문. p. 244
  42. Colin McDowell (1997). GALLIANO. Rizzoli, pp. 18-24
  43. Ibid.. p. 30
  44. 구미지 (2001). 디오르 작품에 대한 갈리아노의 현대적 재해석에 관한연구. 한국복식학회, 51(2), p. 1
  45. 가야미디어편집부 (1997.2). BAZAAR. 가야미디어, pp. 142-143
  46. Colin McDowell. op. cit.. p. 1
  47. Colin McDowell (2000). Fashion Today. London:Phaidon. pp. 340-383
  48. 공미선.채금석. 앞의 논문, p. 67
  49. Colin McDowell (1997). op. cit.. pp. 34-35
  50. http://www.style.com
  51. Colin McDowell (1997). op. cit.. pp. 30-31
  52. Christian Dior. op. cit.. p. 30, p. 281
  53. Colin McDowell(1997). op. cit.. p. 13
  54. http://www.style.com
  55. Carline Rennolds Milbank (1984). Couture, the Great Designers, Stewart, Tabori & Chang, p. 18