The Role of Social Support and Locus of Control as Stress Coping Behaviors in Victims of School Violence

학교폭력 피해아동의 내외통제성과 사회적 지지에 따른 스트레스 대처행동

  • 김윤경 (고양시 청소년지원센터) ;
  • 정문자 (연세대학교 아동.가족학과)
  • Published : 2009.10.01

Abstract

This study purposed to examine how school violence victims' coping behaviors are affected by locus of control and social support. Two hundred and thirty fifth and sixth graders from four elementary schools in Seoul filled out School Violence Scale reports of the Seoul Council for Safe School (2002), Attributional Style Questionnaire (Weinstein, 1980) revised by Young Sil Im(2004), Social Support Appraisal Scale (Dubow & Ulman, 1989) revised by Myung Sook Kim(1994), and Stress Coping Behaviors reports(Park & Chung, 2001). The data were analyzed with the descriptive statics and t-test. The results of this study were as follows: First, more children showed internal locus of control than external one under negative circumstances. School violence victims perceived family's support to be more important than friend's and teacher's support. Their coping behaviors were partitioned in the order of active, aggressive, passive/avoidant, and social support seeking. Second, children with internal locus of control used more passive/avoidant coping behavior than those with external one. Third, children who perceived high social support from family used more active and social support seeking coping behavior. Children who perceived low support from friends used more passive/avoidant coping behavior while those with low support from teachers used more aggressive coping behavior. In conclusion, there are differences in stress coping behaviors by victims of school violence based on their internal or external locus of control and perceived social support.

Keywords

References

  1. 고영실(2006). 부모의 양육태도 및 사회적 지지가 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  2. 국가청소년보호위원회(2006). 학교폭력실태발표. 서울: 국가청소년보호위원회
  3. 김경희(1999). 발달심리학-생애발달-. 서울: 학문사
  4. 김명숙(1994). 아동의 사회적 지지와 부적응과의 관계. 숙명여자대학교 박사학위 청구논문
  5. 김미영(1999). 아동이 지각한 사회적 지지가 일상 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  6. 김민기(2000). 학년과 성별에 따른 아동의 스트레스 지각정도와 스트레스 대처행동의 차이. 대구가톨릭대학교 석사학위 청구논문
  7. 김상기(2000). 초등학생의 스트레스 요인과 대처방식에 관한 연구. 대구대학교 석사학위 청구논문
  8. 김정원, 김광웅(2003). 집단 따돌림 가해-피해에 따른 청소년의 자아존중감과 대인관계성향에 관한 연구. 인간발달연구, 10(1), 21-35
  9. 김정효, 김정아(2000). 아동간의 또래 괴롭힘과 학급 풍토와의 관계. 교육과학연구, 31(1), 53-74
  10. 김주희(2005). 학교폭력 가해, 피해, 가피해 유형과 정서 행동문제 및 사회능력의 관계. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문
  11. 김충남(1997). 학교주변폭력의 실태와 대책. 서울: 형사정책연구원
  12. 김희화(2001). 청소년의 집단 괴롭힘과 학교생활 특성에 관한 연구. 청소년학연구, 8(2), 119-141
  13. 민하영(1999). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 내외 통제소재가 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위 청구논문
  14. 민하영, 유안진(1998). 일상적 생활 스트레스에 대한 아동의 대처행동 척도 개발. 대한가정학회지, 36(7), 83-96
  15. 박경순(1999). 아동의 스트레스, 스트레스 대처양식 및 우울의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  16. 박진아, 정문자(2001). 학령기 아동의 스트레스 대처행동과 행동문제간의 관계. 아동학회지, 22(3), 107-119
  17. 서영미(2001). 초등학교 아동의 스트레스와 사회적지지 및 대처행동과의 관계. 한국교원대학교 석사학위 청구논문
  18. 서울특별시자녀안심하고학교보내기운동국민재단(2002). 초등학교 폭력실태조사. 서울: 자녀안심운동서울협의회
  19. 소영원(2006). 초등학생의 사회적 지지와 스트레스 대처행동과의 관계. 홍익대학교 박사학위 청구논문
  20. 신혜섭(2005). 중학생의 학교폭력 유형에 영향을 미치는 변인-가해경험, 피해경험, 가해, 피해 중복경험에 대한 분석. 청소년학연구, 12(4), 123-149
  21. 여영진(2003). 아동의 성격특성 및 사회적 지지 지각과 스트레스 대처행동과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문
  22. 이미진(2005). 아동의 스트레스 대처행동과 통제소재 및 우울의 관계. 성신여자대학교 석사학위 청구논문
  23. 이수연(2007). 학교폭력에 관한 연구: 고등학생을 중심으로. 동국대학교 석사학위 청구논문
  24. 이예진(2008). 아동의 또래괴롭힘 피해와 외로움의 관계에 대한 친구관계 질 및 대처 전략의 중재효과. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문
  25. 임상희(2005). 아동의 자아탄력성이 스트레스와 대처행동에 미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문
  26. 임영실(2004). 청소년의 긍정적 자기지각과 주관적 안녕감 및 귀인성향 비교. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  27. 정소영(2000). 아동이 지각한 부부갈등과 부모관련 스트레스 및 스트레스 대처 행동간의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  28. 정우혜(1992). 아동의 공격성 행동에 관한 연구. 계명대학교 석사학위 청구논문
  29. 정진희(2009). 학교기반 학교폭력 예방프로그램의 효과성 분석에 관한 연구. 한양대학교 석사학위 청구논문
  30. 정혜경, 김경희(2000). 학교청소년이 지각하는 집단 따돌림에 관한 연구. 대한간호학회지, 30(1), 137-147
  31. 조윤주(2003). 아동의 일상적 스트레스 및 사회적 지원과 자아존중감. 연세대학교 석사학위 청구논문
  32. 청소년폭력예방재단(2006). 학교폭력 실태조사. 서울: 청소년폭력예방재단
  33. 한상순(1997). 지각된 학급 풍토와 학교생활 적응, 학업성취, 학급 폭력, 출석률과 의 관계. 고려대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  34. Barrera, M. Jr.(1986). Distinction between social support concept, measures and models. American Journal of Community Psychology, 14, 413-455 https://doi.org/10.1007/BF00922627
  35. Cohen, S., Wills, T. A.(1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 998, 310-357 https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.310
  36. Compas, B. E., Malcarne, V. L., & Fondacaro, K. M.(1988). Coping with stressful events in older children and young adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 405-411 https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.3.405
  37. Dubow, E. F., & Ullman, D. G.(1989). Assessing social support in elementary school children: The survey of children's social support. Journal of Clinical Child Psychology, 18(1), 52-64 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1801_7
  38. Holahan, C. J., & Moos, R. H.(1987). Social support and psychological distress: A longitudinal analysis. Journal of Abnormal Psychology, 90, 365-370 https://doi.org/10.1037/0021-843X.90.4.365
  39. Kliewer, W.(1991). Coping in middle childhood: Relations to competence, A type behavior, monitoring, blunting, and locus of control. Developmental Psychology, 42, 168-177
  40. Olweus, D.(1993). Bulling at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell
  41. Ouston, J., Maughan, B., & Mortimore, P.(1985). School influences. In M. Rutter(Ed), Scientific foundations. Developmental Psychiatry(pp. 67-76). Baltimore, Md: University Park Press
  42. Parker, J. G., & Asher, S. R.(1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102(3), 357-389 https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357
  43. Perry, D., Kusel, S., & Perry, L.(1988). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24, 807-814 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.807
  44. Rotter, J. B.(1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80(1), 1028
  45. Rotter, J. B.(1990). Internal versus external control reinforcement. American Psychologist, 45(4), 489-493 https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.4.489
  46. Sarason, B. R.(1974). Interrelations of social support measures: Theoretical and practical implications. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 813-832 https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.4.813
  47. Weiner, B.(1985). An attribution theory of motivation and emotion. Psychological Review, 92(4), 548-573 https://doi.org/10.1037/0033-295X.92.4.548
  48. Weinstein, N. D.(1980). Unrealistic optimism about future life events. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 806-820 https://doi.org/10.1037/0022-3514.39.5.806