Directors' Leadership and Teachers' Empowerment and Job Satisfaction in Child Care Centers

시설장의 리더십과 보육교사의 임파워먼트와 직무만족도

  • Kim, In-Ja (Department of Early Childhood Education, Tamna University) ;
  • Boo, Jung-Min (Department of Early Childhood Education, Tamna University)
  • 김인자 (탐라대학교 유아교육과) ;
  • 부정민 (탐라대학교 유아교육과)
  • Published : 2009.02.01

Abstract

This study investigated the leadership skills of directors in addition to empowerment and Job satisfaction of teachers in Child Care Centers. The participants were 446 teachers who worked in early childhood educational institutes across Jeju province. The results were as following.: Firstly, transformational leadership significantly affected empowerment. However, individual consideration and transactional leadership from transformational leadership did not significantly affect empowerment. Secondly, individual consideration and intellectual stimulation from transformational leadership had a significant effect on job satisfaction. Also, reward for performance and exceptional management from transactional leadership had a significant effect on the job itself, the relationship, the working environment, and salary package among sub-variables in job satisfaction.

Keywords

References

  1. 구본동(1999). 변혁적 리더십과 가부장적 리더십이 임파워먼트와 조직몰입에 미치는 영향. 한국외국어대학교 박사학위 청구논문
  2. 김동춘, 송미선(2005). 유치원 원장의 지도성과 조직효과성과의 관계. 열린유아교육연구, 10(2), 291-310
  3. 김인자(2008). 어린이집 시설장 리더십이 교사의 임파워먼트 및 직무만족도에 미치는 영향. 탐라대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  4. 김정희(2007). 원장의 리더십과 유아교사의 임파워먼트, 조직효과성에 관한 연구 : 개인 및 조직특성 중재효과와 임파워먼트 매개효과를 중심으로. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문
  5. 김정희, 문혁준(2007). 유아교육기관 원장의 리더십이 유아교사의 임파워먼트와 조직효과성에 미치는 영향. 아동학회지, 28(6), 73-84
  6. 박경희(2005). 유치원 교사의 교직 헌신 척도 개발 및 관련 변인에 대한 연구. 덕성여자대학교 박사학위 청구논문
  7. 박원우(2003). 임파워먼트 실천매뉴얼. 서울: (주)시그마인사이트컴
  8. 박찬수(1984). 학교장의 지도성과 교사의 직무만족에 관한 연구. 영남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  9. 백광옥(2004). 어린이집 시설장의 지도성과 교사의 직무만족도. 청주대학교 사회복지.행정대학원 석사학위 청구논문
  10. 백종철, 김영국, 윤지환(2002). 호텔기업의 리더십 유형이 구성원의 임파워먼트와 조직몰입에 미치는 영향. 관광학연구, 26(2), 73-95
  11. 서재하(2005). 체육행정가의 리더십 유형과 직무성과의 관계. 경북대학교 박사학위 청구논문
  12. 석기현(2003). 항공사 중간관리자의 리더십이 종업원의 심리적 임파워먼트, 직무만족, 그리고 조직몰입에 미치는 영향. 호텔관광연구, 5(3), 118-138
  13. 송민재(2000). 교사가 지각하는 유아교육기관 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도에 관한 연구. 명지대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  14. 양통민(1998). 리더십 유형이 팀 성과와 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구 : 변혁적 리더십과 거래적 리더십을 중심으로. 중앙대학교 석사학위 청구논문
  15. 여윤경(2003). 유아교육기관 원장의 리더십 유형이 교사의 직무 스트레스 및 이직 의도에 미치는 영향. 총신대학교 석사학위 청구논문
  16. 이명주(1984). 유치원교사의 직무만족도에 관한 조사연구 : 서울시내 유치원교사를 중심으로. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  17. 이소희, 김주아, 강경자(2004). 4RD(The 4 Roles of Leadership) 모델에 기반한 유아교육기관장 리더십의 평가척도 개발 연구. 한국가족복지학, 9(2), 76-93
  18. 임준철, 윤정구(1998). 공정성이 조직효과성에 미치는 영향력에 관한 연구: 사기업과 공기업의 사례를 중심으로. 한국행정학회, 32(3), 55-72
  19. 정혜영, 박영준(2005). 보육교사의 임파워먼트, 조직건강, 직무만족의 인과모형분석. 열린유아교육연구, 10(4), 45-67
  20. 조선배, 권형섭(2007). 변혁적 리더십이 호텔종사원의 임파워먼트와 직무만족 및 조직몰입에 미치는 영향. 호텔경영학연구, 16(5), 63-76
  21. 최희향(2000). 리더십 유형과 임파워먼트가 간호사의 직무만족 및 조직몰입에 미치는 영향. 숙명여자대학교 정책대학원 석사학위 청구논문
  22. Avolio, B. J., & Bass, B. M.(1988) Transformational leadershipp, charisma, and beyond. In J. G. Hunt, B. R. Baliga, H. P. Dacheler, & C. A. Schriesheim (eds.), Emerging leadership vistas (pp. 29-50), Lexington, MA.: Lexington Books
  23. Bass, B. M.(1985). Leadership and performance beyond expectation. NY: Free Press
  24. Bass, B. M.(1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, 18, 19-31 https://doi.org/10.1016/0090-2616(90)90061-S
  25. Bennis, W. G., & Nanus, B.(1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York: Harper & Row
  26. Bryman, A.(1993). Charisma and leadership in organizations. London: Sage
  27. Conger, J, A., Kanungo, R. N.(1988). The Empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13(3), 471-482 https://doi.org/10.2307/258093
  28. Eckley, M. E.(1997). The relationship between teacher empowerment and principal leadership styles. Unpublished doctoral dissertation, University of Pennsylvania State, Philadelphia, USA
  29. Evans, L.(1997). Addressing problems of conceptualization and construct validity in researching teachers job satisfaction. Educational research, 39(3), 319-331 https://doi.org/10.1080/0013188970390307
  30. Grahan, J. W.(1988). Tranformational leadership: Fostering follower autonomy not automatic followership. In J. T. Hunt, B. R. Baliga, H. P. Dachler & C. A. Schriesheim (eds), Emerging leadership vistas (pp. 73-79). Lexington, MA: Lexington Book
  31. Kouzes, J. M., & Posner, B. Z.(1987). The leadership challenge: How to get extraordinary things done in organizations. San Francisco, CA: Jossey Bass
  32. Oldham, G. R.(1976). The motivational strategies used by supervisors. Organizational Behavior and Human Performanc, 15, 66-86 https://doi.org/10.1016/0030-5073(76)90029-5
  33. Seltzer, J., Numberof, R. E., & Bass, B. M.(1989). Transactional leadership: Is it a source of more or less burnout or stress? New Orleans, LA: Academy of Management
  34. Short, P. M.(1994). Defining teacher empowerment. Education, 114(4), 488-491
  35. Short, P. M., & Rinehart, J. S.(1992). School participant empowerment scale: Assessment of level of empowerment within school environment. Educational and Psychological Measurement, 52, 951-960 https://doi.org/10.1177/0013164492052004018
  36. Spreitzer, G. M.(1996). Social structural characteristics of psychological empowerment. Academy of Management Journal, 39(2), 483-504 https://doi.org/10.2307/256789
  37. Thomas, K. W., & Tymon, W. G.(1994). Dose empower always work: Understanding the role of intrinsic motivation and personal interpretation. Journal of Management Systems, 6(3), 54-66
  38. Thomas, K. W., & Velthouse, B. A.(1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681 https://doi.org/10.2307/258687
  39. Yukl, G. A.(1989). Leadership in organizations(2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  40. Yukl, G. A.(1994). Leadership in organizations(3rd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall