Study on Recognition Changes Regarding Programming Education and Necessity

프로그래밍 교육과 필요성의 인식변화에 관한 연구

  • 차승은 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김정아 (고려대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 김종혜 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 이원규 (고려대학교 컴퓨터교육학과)
  • Received : 2008.11.24
  • Accepted : 2008.12.04
  • Published : 2009.01.30

Abstract

In spite of the revisions of guideline for ICT curriculum and Informatics curriculum a lot of people have yet a negative sight and indifferent attitude about their changes. In this research, we used programming course to correct their wrong recognition on Informatics Education. Our experiment study is based on the hypothesis that pre-teachers recognize spontaneously an effect of programming. There are 3 steps that a preliminary questionnaire, a programming course, a post-questionnaire are conducted to 130 pre-teachers to see how recognition changes. There were several findings made in this study. It revealed that pre-teachers's understanding of programming and the need of programming education was extremely poor. However, after programming course, it was found that recognition of pre-teachers change statistically regarding concept of programming and a need of programming education.

국가와 사회적 요구에 따라 정보 교과 교육과정이 개정되었음에도 불구하고 아직도 많은 사람들이 정보 교육에 대해 부정적이거나 무관심한 태도를 보이고 있다. 본 연구에서는 이러한 잘못된 인식을 바로잡기 위해 프로그래밍 수업을 통해 프로그래밍 교육의 필요성과 효과를 자발적으로 인식하고 의식변화를 얻을 수 있다는 가설을 중심으로 실험연구를 실시하였다. 비전공 예비교사 130명을 대상으로 사전설문조사, 12차시에 걸친 프로그래밍 수업, 사후설문조사 총 3단계를 거쳐 예비교사들의 인식이 변화됨을 살펴보았다. 참가자들은 프로그래밍의 개념과 필요성에 대해서 대다수가 인식하지 못하고 있었다. 하지만, 프로그래밍 수업을 통해 참가자들의 프로그래밍의 개념과 프로그래밍 교육의 필요성에 대한 인식이 통계적으로 유의미하게 변화되었음을 알 수 있었다.

Keywords