Abstract
Many companies have recently apply SLA and execute IT service by using SLA. However, there are no objective standards for selection and improvement of SLA evaluation metrics. We derive and present measurement attributes that are criteria for selection and improvement of SLA evaluation metrics as measurement metrics. We execute a case study based on D company in order to verify whether the measurement metrics are applicable. We apply and evaluate the measurement metrics that are applicable to D company, and then we designate an improvement line. We propose improvement guidelines of the measurement metrics which score is less than the improvement line's and derive SLA evaluation metrics. We prove that the way of selection and improvement is useful by applying SLA evaluation metrics to D company.
최근 기업에서는 SLA를 도입하여 IT 서비스를 수행하고 있다. 하지만 SLA 평가 지표의 선정과 개선에 대한 객관적인 기준이 없기 때문에 IT 서비스의 발전 방안을 제시하기 어렵다. 본 연구에서는 기존의 IT 성숙도 모델에서 사용된 평가 속성을 기반으로 하여 SLA 평가 지표의 선정과 개선을 위한 기준에 맞는 측정 지표를 도출하고 이를 제안한다. 제안한 측정 지표의 적용 가능성을 검증하기 위하여 본 연구에서는 D사에 기반을 둔 사례 연구를 수행하였다. D사의 현황에 맞는 측정 지표를 적용 및 평가 하여 개선 목표선을 지정하고, 개선 목표선 이하의 점수를 가진 측정 지표에 대한 개선 지침을 제시하여 각 측정 지표에 대한 SLA 평가 지표를 도출한다. 도출된 SLA 평가 지표를 D사의 사례에 1년 간 적용하여 지표 선정 및 개선의 방법이 유용함을 입증하였다.