중년층을 위한 웹기반 노년기 준비프로그램의 학습효과

The effects of a web-based senescence preparation program for a middle-aged group

  • 정영미 (대구한의대학교 간호학과)
  • 투고 : 2009.04.23
  • 심사 : 2009.08.22
  • 발행 : 2009.08.30

초록

본 연구는 중년층에게 시공간 제약 없이 가정에서도 노년기 준비교육을 받을 수 있도록 개발된 웹기반 노년기 준비프로그램에 대한 학습효과를 평가함으로써 예비 노년층을 위한 노년기 준비교육의 효율적인 학습전략을 위한 기초자료를 제시하고자 시도하였다. 연구대상자는 대구지역에 거주하는 만 40-59세의 중년층(실험군 36명, 대조군 34명) 70명이었으며, 자료수집기간은 2008년 3월부터 11월까지로 연구변수는 노인에 대한 지식과 태도, 노년기 생활설계를 조사하였다. 자료분석은 서술통계, χ2-test, t-test, repeated measure ANOVA 분석을 이용하였으며, 일반적 특성, 연구변수에 대한 동질성 검정과 학습효과를 파악하였다. 본 연구결과, 실험군과 대조군간 측정시기에 따른 노인에 대한 지식과 태도, 노년기 생활설계에서 측정시기별, 그룹 간과 그룹 내에서 통계적으로 유의한 변화를 나타냈다. 결론적으로 본 프로그램은 중년층으로 하여금 자신의 노년기를 예측하고 준비하여 노후설계를 할 수 있도록 지지하였으며, 원하면 언제든지 노년기 준비교육이 가능하도록 유도하였다.

The purpose of this study is to evaluate the effects of a web-based senescence preparation program for the provision of information and education on aging. A non-equivalent control group pretest-posttest design was used. The subjects were 70 middle-aged adults (experimental group: 36, control group: 34) living in Daegu city. The experimental group participated in a web-based senescence preparation program for 10 weeks, where 10 subjects were covered (5 physical, 3 mental/psychological, and 2 social/environmental). As compared to the control group, the knowledge of the experimental group increased significantly, and there was a significant change in their attitudes toward the elderly and old age plans. These results suggest that a web-based senescence preparation program can predict people's old age and help in their preparation. Further, this program is expected to offer individualized learning opportunities to many learners in various settings.

키워드

과제정보

이 논문은 2008년도 대구한의대학교 기린연구비 지원에 의한 것임(과제번호 2008-901-30).