초록
구글, 마이크로소프트, 야후 등의 대형업체들이 플랫폼을 기반으로 전 세계 위성사진과 지도 서비스를 선보이고 있는데 반해, 국내의 경우 뛰어난 지도 서비스들을 보유하고 있음에도 플랫폼으로 발전시키지는 못하여 경쟁에서 밀리고 있다. 웹을 통해 국토정보를 효과적으로 활용하기 위해서는 다양한 원천자료와 소프트웨어를 통합해 줄 플랫폼이 필요한 현실에서, 차세대 유비쿼터스 웹 환경에서 공공 및 민간의 공간정보를 통합하여 맞춤형 국토정보의 활용을 극대화할 수 있는 기술로서 맞춤형 국토정보 플랫폼기술이 개발되고 있다. 스트리밍, 매쉬업, 검색의 크게 세 가지로 나뉘어 2D/3D Hybrid 스트리밍엔진, u-GIS 서비스 매쉬업엔진, 차세대 국토정보 검색엔진 등이 그것이다. 이에 맞춤형 국토정보 플랫폼기술의 효과적인 개발을 위해 관련 Geospatial Web 플랫폼기술이 구현되고 있는 기존의 제품 및 시장동향을 분석하고, 이를 토대로 목표시장중심 및 플랫폼의 기술 특성에 따라 맞춤형 국토정보 플랫폼기술개발전략을 모색하였다.
In Web2.0 environment, with advanced platform technologies, global vendors such as Google, Microsoft and Yahoo provide competitive geospatial services based on global map and satellite image. But the relatively low level of platform technologies has not rapidly increased the land information and geospatial service markets in Korea. For the ubiquitous next generation Internet, as a one of the R&D projects by Korean Land Spatialization Group, the project for platform technologies has being made to provide customized land information and geospatial service. The platform technologies can be categorized for streamming, mashup and geosearch. More specifically, the 2D/3D Hybird streamming engine, mashup engine for u-GIS service and next generation search engine for land information have being developed. In this context, the strategies for efficient development and use of geoweb platform technologies are required. This study surveys the present geospatial products and services using of platform technologies to propose the strategies for efficient development and use of platform technologies. The strategies for efficient development and use of platform technologies can be proposed focusing on target market and each of platform technologies.