DOI QR코드

DOI QR Code

A Analysis on wireless performance of unified data transmission in a subway and railway

18GHz 차지상간통합데이터전송 시스템의 지하 및 지상구간 무선특성 분석

  • Published : 2009.06.30

Abstract

In 18GHz using unified data transmission in a subway and railway, Influence of the multipath fading is big and an arrival range of the micro wave takes the influence greatly according to the transmit angle and receive angle because it not diffracted. This thesis analyzed microwave property underground tunnel and ground railway at unified data transmission in subway and railway. Antenna gain of directional antenna many used unified transmission in an subway and railway, is used 15dBi and 10dBi in simulation. Transmitter's property is compared underground tunnel to ground railway about curved railway of R=100, R=200, R=400. Specification of transmitter is used sample unified transmission system in subway and railway of KRRI(korea railroad research Institute). Transmitter's power is 20dBm and Reciever's sensitivity is -90dBm. According to result of simulation.

차지상간 통합데이터전송 시스템에서 사용하는 18GHz는 다중경도페이딩의 영향이 크고, 회절이 되지 않아 전파의 도달 범위가 송신각과 수신각에 따라 크게 영향 받는다. 본 논문은 차지상간통합데이터전송 시스템에서 지하구간의 전파 특성과 지상 구간의 전파 특성을 비교하였다. 18GHz 차지상통합데이터전송 시스템에 주로 사용되는 지향성 무선안테나인 이득이 15dBi 와 10dBi인 안테나를 사용했을 경우를 가정하여 반경이 100, 200, 400인 선로에 대하여 표준적인 특성을 지상선로구간과 지하터널구간으로 나누어 비교하였다. 이때 송수신 특성은 한국철도기술연구원의 차지상간통합전송의 OFDM모뎀방식의 샘플시료의 송신 출력은 20dBm, 수신감도는 -90dBm을 사용하여 시뮬레이션하였다.

Keywords

References

  1. 조봉관 외(2002), '무선을 이용한 지상과 차상간 통신방식에 관한 연구', 한국철도학회, 2002-10, pp. 478-483
  2. 정상국,최갑봉,안태기,김백현,양동석, “열차객실감시시스템의 제한된 무선 대역폭에서의 최적의 서비스모델에 대한연구”, 전기학회, 추계학술대회논문집, pp199-pp201, 2008
  3. 정상국, 최갑봉, 안태기, 김백현, 양동석, '차지상간 통합전송시스템의 무선 대역폭 및 시스템에 관한 연구', 전기학회, 추계학술대회논문집, pp.1145-1150, 2008
  4. 최성렬, '지하철 터널의 전파전파 환경을 고려한 중계기의 효율적인 설치에 관한 연구', 석사학위논문, 인천대학교, 2005
  5. 정상국,최갑봉,안태기,김백현,박종철,양동석, '18GHz 차지상간 양방향 영상전송시스템의 도로 및 터널 구간에서 경로손실 특성', 전기학회, 춘계학술대회논문집, pp.117-179, 2009
  6. 안준오 외, '지하철 무선영상전송장치용 주파수 분배방안 연구', 정보통신부, 2007
  7. 무선전송시스템 구축 제안요청서, 도시철도, 2008