A Study on the Development of an Economic Efficiency Model Considering Vehicle Operating Cost Properties of Signalized Intersections

신호교차로의 차량운행비용 특성을 고려한 경제성분석 모형개발

  • 변은아 (도로교통공단 교통신호팀) ;
  • 김영찬 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 안소영 (도로교통공단 교통신호팀) ;
  • 고광덕 (도로교통공단 교통신호팀) ;
  • 윤수영 (도로교통공단 교통신호팀)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

In relation with economical efficiency analysis on investment evaluation of transportation system, among vehicle operating cost saving benefit that is applied to general preliminary assessment guidelines and investment evaluation guidelines, oil expense calculated data which concentrated and analyze on the relationship between oil consumption amount on running state and running speed. For uninterrupted flow which does not have stopped delay due to traffic signal, consideration for reduction benefit is possible due to the changes of running speed and travel time however, for interrupted flow which the stopping occurs due to signal control on actual signal intersection has no consideration for stopping delay time reduction and stopping rate improvement thus reflection of reality on improved effect analysis is difficult. Therefore, this research makes a framework to analyze benefits that reflects the features of signalized intersections by benefits associated with decrease of stopping delay time with existing research and developing vehicle operating cost calculation model formula. Vehicle operating cost has been redefined considering the stopping delay time by applying the oil consumption amount at idling and the economical benefit between conventional model and newly developed model when applied for the optimization of traffic signal system on the two roads in Seosan city has been analyzed comparative. While the importance of traffic system maintenance is being emphasized due to the increase of congested areas on roads, it is expected to assist in more realistic economical analysis which reflect the delay improvement through the presentation of an economic analysis model that considers the features of signalized intersections in signal optimization system improvements and effect analysis of congestion improvement projects`.

교통시설 투자평가에 대한 경제성 분석과 관련하여 일반적인 예비타당성조사 지침 및 투자평가지침에서 적용하는 차량운행 비용 절감편익 중 유류비 산정 자료는 차량운행시 유류소모량과 주행속도와의 관계만을 고려하여 분석하고 있다. 신호로 인한 정지지체가 발생하지 않는 연속류의 경우 주행속도와 통행시간의 변화로 인한 절감편익에 대한 고려가 가능하나, 실제 신호교차로상에 신호제어로 인해 정지가 발생하는 단속류에 대해서는 정지지체시간감소 및 정지율 개선에 대한 고려가 없어 개선 효과분석의 현실반영이 어렵다. 따라서 기존 연구에 정지지체시간감소에 따른 절감편익을 보완하여 차량운행비산정 모형 관계식을 개발함으로써 신호교차로 특성을 반영한 편익을 분석 할 수 있는 기틀을 만드는 데 본 연구의 목적을 두었다. 공회전시 유류소모량 적용으로 정지지체시간를 고려한 차량운행비용을 재정립하였고, 서산시 가로축 2개에 대한 교통신호체계 최적화사업에 적용하여 기존 모형 적용시와 개발모형 적용시 경제적 편익에 대하여 분석하였다. 도로의 혼잡지역 증가로 교통체계관리의 중요성이 부각되는 가운데 신호연동체계 개선 및 혼잡개선 사업등의 효과분석에 있어 신호교차로 특성을 고려한 경제성 분석의 모형제시를 통해 지체도 개선을 반영한 좀 더 현실적 경제성분석에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2004), '공공교통시설개발사업에 관한 투자평가지침'
  2. 경제기획원(1982), '투자심사편람'
  3. 교통개발연구원(1998), '차량운행비 산정'
  4. 교통개발연구원(2005), '2004 전국교통혼잡비용 산출 및 추이분석'
  5. 국토연구원(2006), '공공교통시설개발사업에 관한 투자평가지침 전면개정 연구 -도로부문- '
  6. 국토연구원(1999), '도로사업 투자분석 기법 정립'
  7. 도로교통공단(2007), '서산시 교통신호운영자료 및 효율성 평가보고서'
  8. 도로교통기술원(2006), '교통의 LCC분석을 위한 사용자 비용 산정 연구'
  9. 서울시정개발연구원(2002), '서울시 자동차 공회전의 효과적 억제방안 연구'
  10. 서울시정개발연구원(2003), '서울시 교통혼잡비용 산정의 개선방향에 관한 연구'
  11. 한국개발연구원(2004), '도로.철도 부문사업의 예비타당성조사 표준지침 수정.보완 연구(제4판)'
  12. 한국개발연구원(2004), '군산(장항)산업단지 호안도로 건설사업'
  13. KDI(2006), '예비타당성조사 쟁점 연구( I )'