A Study of Contingency Found in Soft Sculpture and Fashion -Focused on Maurice Frechuret's Type Analysis-

부드러운 조각과 패션에 나타난 우연성에 관한 고찰 -프레쉬레의 유형분석을 중심으로-

  • 김보영 (홍익대학교 의상디자인) ;
  • 금기숙 (홍익대학교 섬유미술, 패션디자인과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

In contemporary art, soft materials are used in various forms and ways as a medium expressing contingency beyond a simple nature of materials. In the late 1960's, the appearance of soft sculpture as a refusal of the stereotyped 'Erection' characteristic of traditional sculpture served as an opportunity for more attention to soft materials. Fashion is the reflection of age, and the mirror of society, culture and arts. In other words, soft sculpture and fashion are artistic behaviors in the same context, which have neither been fixed nor erected. This study finds its significance in analyzing correlation between soft sculpture and fashion, and the importance of contingency as artistic expression means in this age when boundaries between genres are obscure, and artistic values are given to fashion. By doing so, it aims to present the direction toward which fashion should face in the future, establishing a new aesthetic consciousness with which more creative and various expressions are available in fashion as well. This study presented as its theoretical background the concept of soft sculpture affected by Marcel Duchamp among representative examples of the contingency that started to appear in art starting in the early 20th century. It also analyzed the soft sculpture appeared in 1960s and the expression methods and features of contingency appeared in fashion after late 1990s through a new approach of piling up, hanging up, and tying, three categories classified by Maurice $Fr{\acute{e}}churet$. Common features of the contingency expressed in soft sculpture and fashion were derived in the analysis, which are intensive effects of energy, values given to physical properties themselves, and esthetics of anti-form.

Keywords

References

  1. 오스카 벡커(Oskar Becker, 1889-1964): 독일의 철학자
  2. 립스(Theodor Lipps. 1851-1914): 독일의 심리학자 . 철학자
  3. 쿠키슈우조우 (1935). 우연이란 무엇인가. 김성룡 역(2000). 이회문화사, pp. 256-259
  4. 류근종 (2006). 패션아트에 표현된 초현실주의 특성에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 박사학위논문
  5. 김미현(2008). 패션 일러스트레이션에서 보여지는 팝아트적 표현 특성에 관한 연구. 한국의류학회지, 16(3), pp. 659-668
  6. 최수아, 김민자 (2008). 2000년대 패션에 나타난 팝아트의 특성 연구. 복식, 58(8), pp. 137-157
  7. 권자영 (2008). 컨셉추얼 패션에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 박사학위논문
  8. 윤수정, 김민자 (2007). 순수미술과 패션 속의 물질성의 표현과 무정형성 경향. 복식, 57(6), pp. 122-134
  9. 브리태니커, 동아일보 공동출판 (1994). 브리태니커 세계대백과사전 16권. 한국브리태니커, p. 587
  10. 슈테판 클라인 (2006). 우연의 법칙. 유영미 역. 웅진지식하우스, p. 22
  11. 유로 현대미술 연구회 (2002). 현대미술 속으로. 예경, p. 167
  12. 월간미술 (2001). 세계미술용어사전. 월간미술, p. 253
  13. 유로 현대미술 연구회. 앞의 책, p. 167.
  14. 위의 책, pp. 174-176
  15. 위의 책, p. 176
  16. 매슈 게일 (1997). 다다와 초현실주의. 오진경 역(2001). 한길아트. p. 64
  17. 최혜인 (2006). 현대회화의 우연성에 관한 연구. 경기대학교 석사학위논문
  18. 위의 책, p. 142
  19. 자료검색일 2008.8.20, 자료출처 http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/pollock/
  20. 모리스 프레쉬레 (2001). 부드러움과 그 형태들. 박숙영 역. 예경, p. 17
  21. 자료검색일 2008.8.20. 자료출처 http://blog.naver.com/99bighead23/80005539957
  22. 모리스 프레쉬레. 앞의 책, pp. 8-9
  23. 위의 책, p. 21
  24. 위의 책, pp. 8-16
  25. 유로 현대미술 연구회, 앞의 책, p. 166
  26. 모리스 프레쉬레. 앞의 책, p. 133
  27. Solomon R. Guggenheim Museum, Panza Collection. 자료검색일 2008.8.20, 자료출처 http://guide.dada.net/arte_moderna/interventi2004/06/164093.shtml
  28. Elisabeth Sussman, Fred Wasserman (2006). Eva Hesse Sculpture. Yale University Press, p. 57
  29. Ibid., p. 15
  30. 모리스 프레쉬레. 앞의 책, p. 206
  31. 자료검색일 2008.9.3, 자료출처 http://www.lichtensteiger.de/knoten.html
  32. Muller, F. (2003). Art & Fashion. Thames & Hudson, London. p. 65
  33. Hussein Chalayan, Caroline Evans (2005). Hussein Chalayan. NAI Publishers: Groninger Museum, p. 87
  34. Stephen Gan (1999). Visionaire's Fashion 2001. Universe Publishing
  35. 자료검색일 2008.8.20, 자료출처 www.style.com
  36. Hussein Chalayan, Caroline Evans. op. cit.. p. 27
  37. 모리스 프레쉬레. 앞의 책, p. 118
  38. 윤수정, 김민자. 앞의 책, pp. 124-126
  39. 위의 책, p. 124에서 재인용/신정훈 (2005). 미니멀리즘에서 반형태로: 로버트 모리스 작업 형식 변화의 정치적 의미. 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 51
  40. 모리스 프레쉬레. 앞의 책, p. 128
  41. 유로 현대미술 연구회 (2002). 현대미술 속으로. 예경, p. 179
  42. 모리스 프레쉬레 앞의 책, p. 17