A Study on Curriculum and Lecture Assessment between Daegu National University of Education and Auckland College of Education in the New Zealand

대구교육대학교와 뉴질랜드 오클랜드교육대학의 수학과 교육과정 및 강의평가에 대한 소고

  • Choi, Chang-Woo (Department of Mathematics Education, Daegu National University of Education)
  • Published : 2009.05.30

Abstract

National university of education here in Korea have had a special purpose training competent primary school teacher hoping our nation and society so far. We can guess how students are educated and which direction focuses on education in college or university if we see the curriculum of the university. But the content of mathematics curriculum which is currently operated in ten university of education is a little different according to the major subject (pure mathematics, subject matters and so on)of the faculty or situation of the university. The purpose of this study is to get some suggestive points for the development of mathematics program and lecture assessment system which are appropriate training primary school teacher of future oriented as a special purpose university with looking around of lecture assessment system as well as comparing and looking around of the curriculum which are establishing at the auckland college of education there in the New Zealand and mathematics education department here in Daegu national university of education.

지금까지 우리나라의 교육대학은 오로지 국가사회가 기대하는 유능한 초등교사의 양성이라는 특수목적 대학으로서의 공통적인 사명감을 가지고 오늘에 이르렀다. 어느 대학을 막론하고 그 대학의 교육과정을 들여다보면 학생들이 무엇을 공부하고 있고 어떤 방향에 교육의 초점이 맞추어져 있는지를 짐작할 수 있다. 그런데 현재 우리나라의 10개 교육대학교에서 운영되고 있는 수학과 교육과정의 내용은 구성원의 전공(순수수학, 교과교육, 기타 등)이나 그 학교 나름대로의 상황에 따라서 약간씩 차별적으로 운영되고 있는 것이 사실이다. 본 연구에서는 비록 단편적이기는 하나 현재 대구 교대 수학교육과 에서 운영되고 있는 교육과정과 뉴질랜드 오클랜드 교육대학 수학센터에서 개설되고 있는 교육과정을 알아보고 동시에 양 교육대학에서 이루어지고 있는 강의평가 시스템을 살펴봄으로서 특수목적대학으로서의 미래지향적 초등교사 양성에 적합한 수학프로그램 및 강의평가 시스템 개발을 위한 약간의 시사점을 얻는데 있다.

Keywords