DOI QR코드

DOI QR Code

The Impact of the Project Approach Utilizing Beans As the Subject Matter on Young Children's Scientific Research Capabilities and Scientific Attitudes

콩을 주제로 한 프로젝트 접근법이 유아의 과학적 탐구 능력과 과학적 태도에 미치는 영향

  • Cho, Mi-Jeong (Kunsan Wooribyul Kindergarten Kunsan National University) ;
  • Ahn, Chin-Kyeong (Department of General Education Kunsan National University)
  • 조미정 (군산대학교 유아교육대학원.군산우리별유치원) ;
  • 안진경 (군산대학교 교양교직과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study examines how the project approach utilizing beans as the subject matter influences young children's scientific research capabilities and scientific attitudes. This examination ultimately aims at developing effective teaching methods and programs that can promote children's scientific research capabilities and scientific attitudes. Thirty six children at H kindergarten in Gunsan, Jeollabuk-do were selected as subjects of this study. The children aged five were divided into an experiment group and a comparison group, with eighteen for each group. Before the experiment, a pre-test was conducted on the children's scientific research capabilities and scientific attitudes. The pre-test results were subject to a t test to identify whether there were differences between the two groups in age as well as the levels of scientific research capabilities and attitudes. A post-test was also conducted to determine the differences between the two groups in these categories. These results have led to the conclusion that the project approach utilizing beans as the subject matter has a positive impact on improving young children's scientific research capabilities and scientific attitudes.

Keywords

References

  1. 강앵(1993). 유치원에서의 요리 활동에 대한 유아의 반응 연구. 한국교육대학교 석사학위논문.
  2. 교육인적자원부(2007). 유치원 교육과정 해설. 서울 : 교육인적자원부.
  3. 서혜전(2008). 박물관을 활용한 프로젝트접근법이 유아의 사고양식에 미치는 효과. 열린유아교육연구, 13(1), 153-175.
  4. 안경숙(2003). 유아 과학 활동과 통합된 과학능력 평가도구의 개발 : 과학적 태도, 탐구능력, 과학적 개념에 대한 평가. 덕성여자 대학교 대학원 박사학위 논문.
  5. 안부금, 신은수(2002). 구성주의 관점의 유아과학 교사교육이 유아의 과학흥미도, 과학과정기술, 문제해결력에 미치는 효과. 유아교육연구, 22(3), 173-194.
  6. 유경숙(1999). 구성주의에 기초한 밀가루 점토 활동 구성 방식에 따른 유아의 과학적 개념, 과정기술 및 태도의 차이분석. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문.
  7. 이경민(2004). 상호작용적 교수법에 의한 과학교육이 유아의 과학적 개념, 탐구 능력, 태도에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문.
  8. 이기현(2000). 프로젝트 활동에 의한 수업방법이 유아의 수학성취에 미치는 효과. 유아교육연구, 20(2), 69-87.
  9. 임상도(2000). 프로젝트 접근법과 레지오 에밀리아 접근법의 교육적 비교. 계명대학교 대학원 박사학위 논문.
  10. 지옥정(1996). 유아교육 현장에서의 포젝트 접근법, 서울 : 창지사.
  11. 채순희(2001). 프로젝트 접근법이 유아의 과학적 문제 해결력에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 석사학위 논문.
  12. 최옥희, 김용미(2006). 학부모 요구에 기초한 유치원 종일반 오후 프로그램의 프로젝트 접근 방법의 교육 효과. 한국영유아보육학, 44, 81-103.
  13. 최인숙(2002). 유아과학교육. 서울 : 학지사.
  14. Katz, L. G., & Chard, S. C. (1989). Engaging children's minds: The project approach. Norwood, NJ: Ablex.
  15. Katz, L. G., & Chard, S. C. (1993). The project approach. In J. L. Roopnavine & J. E. Johnson (Eds.), Approach to early childhood education. New York: Macmillan Publishing Company.
  16. Martin, D. J. (1997). Elementary science methods : A Constructivist Approach. Delmar Publishers.
  17. Lind, k. k. (1996). Exploring science in early Childhood : A developmental. Delmar Publishers.