References
- 교육과학기술부(2008). 유치원 교육과정. 서울. 교육과학기술부
- 교육부(1994). 유치원 교육과정 해설. 서울. 교육부.
- 교육부(1998). 유치원 교육과정 해설. 서울. 교육부.
- 권영례, 이영자, 이정욱(1998). 3, 4, 5세 유아를 위한 수학교육과정 모델 개발의 준거. 창지사.
- 이기숙(1992). 유아교육과정. 개정판. 교문사.
- 이영자, 이기숙, 이정욱(1999). 유아 교수 학습방법. 창지사.
- 이정희(2003). NCTM의 수학교육 내용기준에 따른 우리나라 유아수학교육 내용의 분석. 건국대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 이정욱(1998). 유아교사교육과 개념도의 활용. 교육연구, 6, 155-173.
- 이지현(1999). 유아 수교육 내용 및 방법에 관한 문화심리학적 고찰. 유아교육연구, 19(1), 111-131.
- 이지현(2003). 유아수학교육에 대한 유아교사의 신념, 유아교육연구, 23(4), 207-226.
- 최영란(1983). 유치원 수학교육 프로그램의 현황과 분석, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
- 홍혜경(1992). 유치원 수학교육과정의 분석과 개선방향 모색. 유아교육연구, 12, 5-30.
- 홍혜경(1994). 유아수학교육과정에 관한 비교적 고찰. 유아교육연구, 14(1), 221-238.
- 홍혜경(2004). 유아수학능력의 발달과 교육. 양서원
- Askew, M., Brown, M., Rhodes, V., Wiliam, D. and Johnson. (1997). Effective teachers of numeracy: report of a study carried out for the teacher training agency. London: King's College, University of London.
- Baroody, A. J.(1993). Fostering the mathematical learning of young children, In B. Spodek(ed.), Handbook of research an the education of young children(pp. 151-175). New York: Macmillan.
- Cazden, C. B. 91971). Language programs for young children: Notes from England and Wales. In Language Learning in Early Childhood Education, (Ed.). C. S. Lavatelli, Urbana IL: ERIC Clearinghouse for Early Childhood Education.
- Clements, D, H.(1983). Training effects on the development and generalization of piagetian logical operations and knowledge of number. Journal of Educational Psychology, 76(5), 766-776.
- De Vries, R, & Kohlberg, L.(1987). Constructivist early education: overview and comparison with other programs. Washington, DC: NAEYC.
- Erickson, H. L. (1998). Concept-based curriculum and instruction: overview and comparison with other programs. Washington, DC: NAEYC
- Gelman, R, & Gallistel, C. P.(1978). The child's understanding of number. Cambridge, MA: Harvard University.
- Lee, J.(1995). Korean kindergarten teachers' conceptual understanding of mathematics instructional content. Unpublished Doctoral dissertation. University of Wisconsin-madison.
- NAEYC & NCTM(2002). Position Statement. Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Washington, DC: NAEYC.
- NCTM(2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
- Novak, J. D.(1981). The use of concept mapping and Gowin's "v" mapping instructional strategies in junior high school science. Ithaca, NY: Cornell University.(ERIC Document Reproduction Service No. ED 200-437).
- Smith, S.(1997). Early childhood mathematics. MA: Allyn & Bacon.