A Study on the Planning of Railway Route Adjacent to the Preservation Area of Cultural Assets

문화재 보호구역 주변 근접통과 구간의 철도노선 계획 사례에 대한 연구

  • 노병국 (한국철도시설공단 사업전략팀) ;
  • 김재복 ((주)삼안 철도사업부)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study draws from the hands-on experience of designing railway routes that pass very close to the Cultural Heritage Protection Areas. There have been many cases where the rail route plan is rejected during the deliberation process of National Cultural Heritage Alteration although it has been selected as the best alternative after much time and expenses are spent and public consensus is obtained. When the route has to be realigned, this often leads to project delay and possible counter protest from the local public. In an effort to prevent such problems from occurring over again, this study looks at the projects where railways pass close to the Cultural Heritage Protection Areas. We examine the nature of public protests and the route selection process that reflects these protests into consideration. Based on the experiences drawn from these cases, we offer a few suggestions that we hope will contribute to the success of the project. The suggestions include the right timing for the application of Cultural Heritage Alteration and route alignment technique.

본 연구는 문화재 보호구역을 근접 통과하는 노선의 설계실무에 종사하면서 경험한 문화재 현상변경을 위한 노선계획 사례를 서술하였다. 많은 시간, 비용, 노력을 투자하고 주민협의를 마친 노선이 문화재 보호구역 현상변경과정에서 부적합 판정되어 당초노선이 변경됨에 따라 사업지연, 역민원 발생 등이 문제점으로 대두되는 경우가 많다. 본 연구는 이러한 갈등이 반복되지 않기를 바라며 문화재 보호구역을 근접통과한 철도사업 사례를 중심으로 노선에 대한 집단민원 발생내용과 이를 수용하는 최적노선 선정과정을 살펴보고, 원만한 사업추진을 위한 적절한 문화재현상 변경 허가신청 시기와 노선계획 기법 등 기술적 주요 고려사항을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 문화재보호법 제2조1항
  2. 문화재보호법 제2조3항
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  6. 문화재보호법 제1조
  7. 문화재보호법 제2조3항
  8. 문화재보호법 시행령 제52조1항
  9. 문화재보호법 시행규칙 제30조
  10. 문화재보호법 제50조