DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Parents Mentoring Programs Supported by Elementary School Libraries in Seoul

초등학교 도서관의 학부모 멘토링 프로그램 운영에 관한 연구

  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study focused on and analyzed the mentoring program for low income families practiced by Northern Seoul Metropolitan Office of Education, and develop the program to become an opportunity to vitalize the school library. Parents mentoring programs from five Northern Seoul elementary schools were analyzed from many different perspectives for this research. Firstly analyzed current status of mentoring program, interviewed mentor, mentee, and people in charge of these programs, were surveyed, and homeroom teachers, after school curriculum teachers were interviewed. Also the mentoring journals by mentor were analyzed. Based upon this research, school library parent mentoring program expands the role of school library, inviting the students with any possibility of being alienated from the society to the broader world by books. Eventually, this chance is to allow the small communication started out with books bring changes to the society and help to diffuse the social gap conflict in our society.

본 연구는 서울시 북부교육청에서 실시하고 있는 저소득층 학생을 위한 학교도서관 내 학부모 멘토링 프로그램을 조사 분석하기 위하여 서울북부지역 5개 초등학교에서 실시하고 있는 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램을 다각적으로 분석하였다. 우선 학교별 멘토링 현황을 분석하고 멘토, 멘티, 전담자에 대한 설문조사 및 담임교사와 방과 후 교사를 포함한 면담조사를 실시하였으며 멘토링 후에 멘토가 작성한 멘토링 활동일지를 분석하였다. 연구결과로 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램은 학교도서관의 역할을 확대하고 사회적으로 소외받을 수 있는 대상아동에 대하여 독서를 통하여 더 넓은 세계를 접하도록 함으로써 책과 함께 한 작은 소통이 궁극적으로 사회양극화 해소를 위한 하나의 계기를 만들어 가고 있음을 밝히고 있다.

Keywords

References

  1. 노영희, 홍강표. 2006. 학교도서관 활성화 사업의 추진 현황 분석 및 평가 연구. 문헌정보학회지. 41(1):244.
  2. 서울특별시교육청. 2008. 교육복지투자우선지역 지원 사업 서울특별시교육청 지정학교공동사업. 학교도서관 축제 지원 사업 보고서. p.143.
  3. 성혜원. 2007. 저소득층 학생을 위한 학교도서관 프로그램연구, 석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원문헌정보교육 전공.
  4. Baker L. 2003. The Role of Parents in Motivating Struggling Readers. Reading & Writing Quarterly, 19(1): 87-106. https://doi.org/10.1080/10573560308207
  5. Parker C. Fawson and Sharon Moore. 1999. Reading Incentive Programs: Beliefs and Practices. Reading Psychology, 20(4): 325-340. https://doi.org/10.1080/027027199278385
  6. Butcher, D.A. and E. Hall. 1998. University Student Learn by Helping At-Risk Elementary School Student; Team Lincoln. Social Work in Education. Utah. 20(3).
  7. Lucas, Katharina Fachin. 2001. The Social Construction of Mentoring Roles. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning. Florence, KY: Routledge, 9(1).
  8. Russell, J. E. A. and D. M. Adams. 1997. The Changing Nature of Mentoring in Organizations: An Introduction to the Special Issue on Mentonging in Organizations. Journal of Vocational Behavior, 51(1).