Abstract
Offline-based study is proceeding effectively for directly teaching and communication between a learner and a professor. In general virtual education system have been solve this problem using provides search of particular learning domain and auto feedback of relative learning domain after examination. But the learner needs personally select the right document among search result set and interconnected precedence study domain. Therefore, the unskilled learner is difficult of learning progress over against offline-based study. This paper suggests a index mechanism of varied views for helps to learner understand the flow and direction of learning and correlation between units.
오프라인에서는 학습자와 교수자간의 직접적인 학습 내용 전달과 의사소통으로 보다 효율적인 학습이 이루어진다. 이에 가상 학습에서는 특정 학습 영역에 대한 검색 기능과 평가 후 관련 학습 영역으로의 자동 피드백 연결등의 기능으로 이러한 부분을 해결하고 있다. 그러나 검색결과에서 가장 적합한 학습 영역을 선택하고, 현재의 학습을 위해 선행되어져야 할 이전 학습 영역을 선택하는 것들이 학습자의 몫이기 때문에 학습 내용에 익숙하지 않은 학습자에겐 오프라인 학습에 비해 많은 어려움이 따른다. 본 논문에서는 학습자가 전체 학습 내용의 흐름과 단원간의 연관성 및 학습 방향을 잡는데 도움을 줄 수 있는 보다 다양한 시각에서의 색인 메커니즘을 제안한다.