DOI QR코드

DOI QR Code

A Web-based Cooperative Learning System using Extended TGT Model

확장된 TGT 모델을 이용한 웹기반 협동학습 시스템

  • 김경원 (성신여자대학교 교육대학원 전자계산교육) ;
  • 홍의석 (성신여자대학교 IT학부)
  • Received : 2009.09.04
  • Accepted : 2009.11.10
  • Published : 2009.12.28

Abstract

As web technology and educational environments are in rapid progress, web-based cooperative learning systems have gained a lot of interests. Recently some studies have attempted to combine a learning system and simple games that enable learners to actively participate and have high interests in learning. These studies are based on TGT model, a cooperative learning model using games, and mostly remain system design levels. A few implemented systems have many problems because they focus only on pure TGT model. To solve these problems, this paper builds a extended TGT model and a new web-based cooperative learning system using this new model. The extended part contains ideas such as expert learning from Jigsaw II model, improvement scores from STAD model and making game problems by learners. A system using pure TGT model and a suggested system are implemented and used by two classes of middle school students to evaluate our system. The experimental results show that our system outperforms the other system.

웹 기술과 교육 환경의 급속한 발전으로 웹기반 협동학습 시스템이 많은 관심을 받고 있다. 최근에는 협동학습에 학습의 흥미와 능동적 참여를 높일 수 있는 게임을 접목하는 연구들이 등장하고 있다. 이러한 연구들은 게임을 사용하는 TGT 학습 모델에 기반한 것들로 대부분 시스템 설계 제안 수준에 머물렀으며, 구현 연구도 순수 TGT 모델만을 구현해 여러 문제점들을 가지고 있었다. 본 논문에서는 이러한 문제점들을 해결하기 위해 확장된 TGT 모델을 정의하고 이에 기반한 새로운 웹기반 협동학습 시스템을 제안하였다. 확장 부분은 Jigsaw II 모델의 전문가 학습, STAD 모델의 향상점수 아이디어, 피드백 학습을 위한 학습자의 게임 문제 출제 참여 등을 포함한다. 순수 TGT 모델 기반 시스템에 대한 제안 시스템의 유용성을 검증하기 위해 두 시스템을 실제 중학교 두 반에게 적용하여 실험을 하였으며 그 결과 제안 시스템이 비교 시스템보다 더 나은 결과를 보임을 보였다.

Keywords

References

  1. 김명랑, 박인우, "웹 기반 협동학습에서 상호의존성이 학업성취도에 미치는 영향", 교육과학연구, 제40권, 제1호, pp.89-116, 2009.
  2. 이철희, 조미헌, "인지적 도제 방법을 적용한 웹 기반 문제해결학습 환경 설계 및 구현", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제8권, 제5호, pp.1-11, 2005.
  3. 이정희, "웹 기반 협동학습 시스템의 설계 및 구현", 이화교육논총, 제13권, pp.495-508, 2003.
  4. 김창국, 김창순 , "컴퓨터 그래픽수업에서 STAD 모형을 이용한 웹기반-협동학습의 효과", 한국디자인포럼, 제2권, pp.21-34, 2005.
  5. 이지선, 홍의석, "게임을 이용한 웹기반 협동학습 시스템의 설계 및 구현", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제10호, pp.381-390, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.10.381
  6. 서원석, 김현철, 이원규, "학습자간의 상호작용 강화를 위한 웹기반 협동학습의 구현 및 적용", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제5권, 제4호, pp.1-8, 2002.
  7. 김혜선, 김철민, 김성백, "템플릿 기반 게임형 학습콘텐츠 저작 도구의 구현 및 적용", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제10권 제1호, pp.41-53, 2007.
  8. 윤선정, 김미진, "교육용 게임의 효과적인 학습을 위한 미니게임 활용 모델에 대한 제안", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권 제8호, pp.133-143, 2006.
  9. 노창현, 이완복, "온라인 게임을 응용한 협동학습 모형", 게임&엔터테인먼트논문지, 제2권, 제3호, pp.8-14, 2006.
  10. http://educoop.njoyschool.net