DOI QR코드

DOI QR Code

Analysing and Producing Interactive Art Works based on Efficient Semantics Flow Framework

효율적 의미전달 체계에 기반한 인터랙티브 아트 분석

  • Received : 2009.07.24
  • Accepted : 2009.10.16
  • Published : 2009.12.28

Abstract

In this thesis, for analysis of efficient semantics flow frameworks with creative designing of interaction, we propose three elements: coincidence with intuition and common sense, self-leading activeness, and diversity of control parameters. Through analysis of my interactive art works, it is shown that the three proposed qualitative measures for interactive flow analysis are very useful evaluation measures for efficient semantics flows of interactive art works. In the experiments for this analysis, we measured the duration of each action-response feedback, the enjoyment duration of each entire art work, and the number of different types of interactions. The proposed qualitative measures can be used to design models for new interactive art works, as well as for the evaluating framework for existing art works.

본 논문에서는 인터랙티브 아트 작품의 효율적인 분석과 창의적인 제작을 위한 효율적 의미 분석 체계를 위해 참가자와 작품 간의 상호작용에 필요한 직관 및 상식과의 합치, 자기 주도적 능동성, 제어요소의 다양성이라는 3가지의 정성적 필요 요소를 제안한다. 필자가 제작한 작품들을 비교 분석하는 과정을 통해 본 논문에서 제안하는 상호작용의 3가지 정성적 필요 요소들이 인터랙티브 작품의 효율적 의미 전달에 대한 매우 유용한 정성적 평가 요소임을 보인다. 분석 실험에서는 작용과 반응의 1회 피드백에 소요되는 시간, 작품의 감상 소요시간, 그리고 서로 다른 형태의 상호작용의 가지 수를 조사하였다. 본 논문에서 제안한 정성 평가 요소들은 기존의 작품들에 대한 평가 체계로 사용될 수 있을 뿐만 아니라 새로운 인터랙티브 작품을 구상 및 설계하는데 있어 설계 모델로 사용될 수도 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. Mark Tribe, 역저 황철희, 뉴미디어 아트(베이식아트 시리즈), 마로니에북스, 2008.
  2. A. P. Fishwick, Aesthetic Computing, The MIT Press, pp.355-422, 2006.
  3. D. A. Norma, The Design of Future Things, New York: Basic Books, pp.56-200, 2007.
  4. J. Bird and A. Webster, "The Blurring of Art and Alife," In A. Dorin (Editor) Proc. of Second Iteration, pp.38-46, 2001.
  5. A. Dorin, "Aesthetic Fitness and Artificial Evolution for the Selection of Imagery from the Mythical Infinite Library," 6th European Conference on Artificial Life, Prague, Springer Verlag, pp.10-14, 2001(9).
  6. http://jcmc.indiana.edu/vol3/issue2/lombard.ht m.
  7. D. B. Anderson and M. A. Casey, "The sound dimension,, IEEE Spectrum, Vol.34, No.3, pp.46-51, 1997. https://doi.org/10.1109/6.576008
  8. W. Barfield and S. Webhorst, "The sense of presence within virtual environments: A conceptual framework," Proc. of the fifth International Conference of Human-Computer Interaction, pp.699-704, 1993.
  9. T. Kim, Effects of presence on memory and persuasion, Unpublished doctoral dissertation, University of North Carolina, Chapel Hill, 1996.
  10. J. Short, E. Williams, and B. Christie, The social psychology of telecommunications, London: Wiley Pub., 1976.
  11. R. Nakatsu, N. Tosa, and T. Ochi, "Interactive movie system with multi-person participation and anytime interaction capabilities," In: Proc. of the 6th ACM International conference on Multimedia: Technologies for interactive movies, pp.2-10, 1998.
  12. R. M. Held and N. I. Durlach, "Telepresence," Presence, Vol.1, No.1, pp.109-112, 1992. https://doi.org/10.1162/pres.1992.1.1.109
  13. B. E. Stein and M. A. Meredith, The merging of senses. Cambridge, MA: MIT Press, 1993.
  14. L. Wang, W. Hu, and T. Tan, "Recent Developments in Human Motion Analysis," Pattern Recognition, Vol.36, No.3, pp.585-601, 2003. https://doi.org/10.1016/S0031-3203(02)00100-0
  15. G. Luftus and E. F. Loftus, Mind at Play, Basic Books Pub. 1983.