DOI QR코드

DOI QR Code

Making 2.5D with Vanishing Point in Photoshop

Photoshop Vanishing Point를 이용한 2.5D 제작에 관한연구

  • 윤영두 (강원대학교 디자인학과) ;
  • 최은영 (서울디지털대학교 디지털영상학부)
  • Received : 2009.08.31
  • Accepted : 2009.10.05
  • Published : 2009.12.28

Abstract

Thanks to computer graphic technology development, graphic design programming is easily accessible by any home computer user today since it is free from the burdens of complicated 알고리듬 or the expensive graphic tools that were required in the past. The term 알고리듬 2.5 is commonly used by computer graphic designers to refer to 2D, a form of pseudo-3D. In this study, by using 2.5D, which was previously utilized for strengthening visual effects and engine efficiency, together with Adobe Photoshop along with After Effects, I will incorporate these into motion graphics. Today, motion graphics dominate the advertisement and image markets. Since viewers have developed higher expectations, a more dynamic 3D space graphic technology is preferred over the outdated 2D basis. In this study, I will produce a 2.5D image which is generated through a vanishing point filter of Adobe Photoshop and After Effects based on still image information and captured at an angle of Axonometric Projection. Also, I will compare the effectiveness of the production process and camera angle flexibility between the previous 3D process and new 2.5 D process.

컴퓨터 그래픽 기술의 발달로 과거의 복잡한 알고리듬과 고가의 장비를 통하여 제작이 가능했던 특수영상들이 가정용 컴퓨터의 고사양화와 사용이 편리화 된 그래픽 프로그램으로 인하여 영상 전문가가 아니더라도 제작이 가능해 졌다. 2.5D는 컴퓨터 그래픽 제작자 사이에서 사용되어지는 단어로 3D와 같이 보이는 2D 이미지의 시각적인 형태(form of pseudo-3D)를 일컫는 말이다. 본 연구에서는 과거 게임의 시각적인 효과 증진과 엔진의 효율성을 위하여 사용되어지던 2.5D 제작기술을 Adobe사의 Photoshop과 After Effects를 이용하여 모션 그래픽에 응용하고자 한다. 현대 사회에서 모션 그래픽은 광고와 영상시장에서 큰 비중을 차지하고 있으며, 시청자들의 눈이 시각적으로 고급화되어짐에 따라 과거의 2D 기반의 제작과정에서 벗어나 입체적이고 다이내믹한 3D 공간상으로 제작 기술이 확장되고 있다. 본 연구에서는 Axonometric Projection에 의한 각도로 촬영 되어진 스틸 이미지에서 물체의 삼면의 정보를 추출하고, Adobe Photoshop의 Vanishing Point Filter와 After Effects를 이용하여 소실점의 추적을 통한 이미지상의 물체를 2.5D 물체로 제작하고자 한다. 기존의 3D 프로그램에서의 제작 프로세스와 새로운 2.5D 제작프로세스의 비교, 카메라 앵글의 자유성을 비교함으로 제작의 효율성에 대한 연구를 한다.

Keywords

References

  1. 박경세, 입체TV 방송기술, 커뮤니케이션북스, pp.38-46, 2004.
  2. 김현정, “자크라캉(Jacques Lacan)의 시각예술이론을 통한 현대공간 분석”, 국민대학교 테크노디자인전문학원, p.53, 2008.
  3. 노영화, “원근법 형성과 디지털시대 디자인에 있어서 해체에 관한연구”, 홍익대학교 대학원, pp.8-11, 2007.
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/2.5D
  5. 박경세, 입체TV 방송기술, 커뮤니케이션북스, p.13, 2004.
  6. Terrence Masson, CG 101-A Computer Graphic Industry Reference, New Riders, 1999
  7. http://en.wikipedia.org/wiki/Axonometric_projection
  8. http://en.wikipedia.org/wiki/Isometric_projection
  9. http://en.wikipedia.org/wiki/Graphical_projection