DOI QR코드

DOI QR Code

일부 초등학생의 안전실천 관련요인

Safety-practice and Its Related Factors among Elementary students in a rural area

  • 이영미 (강원대학교 응급구조학과)
  • Lee, Young-Mee (Dept. of Emergency Medical Technology Kangwon National University)
  • 발행 : 2009.05.31

초록

본 연구는 초등학생의 안전실천수준과 안전실천 관련요인을 파악하여 초등학생의 안전사고 예방을 위한 프로그램개발에 기초 자료를 제공하기 위하여 시도되었다. 대상자는 549명으로 자가설문지를 이용하였다. 자료분석은 기술적 통계, t-test, ANOVA, Scheffe's test, Pearson correlation coefficient, Stepwise multiple regression을 SPSS 12.0을 이용하여 분석하였다. 안전의식 수준은 3.55점과 안전실천 수준은 2.98점이었으며. 안전실천 수준은 초등학생의 성별, 학년, 친구수, 학교생활적응정도, 학업수준, 성격, 호기심, 안전교육필요성 인식정도, 부모의 안전교육실시 정도, 학교안전교육실시 정도에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 안전실천정도에 영향을 미치는 변수로는 안전의식 수준이 가장 높은 설명력을 나타냈으며, 자아존중감, 부모의 안전교육실시정도가 안전실천 수준을 설명하는 유의한 변수로 모두 28.8%의 설명력을 나타내었다. 안전실천수준에 영향을 미치는 다른 변인을 앞으로 더 규명해야 할 필요가 있다.

Purpose: The purpose of this study was to investigate the Safety-practice and Its Related Factors among Elementary students in rural area, to provide the basic data for prevention for safety accident occurrence in order to improve the QOL. Methods: The subjects of this study were 549 elementary students using self-report questionnaires. The collected data was analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffe's test, Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression with SPSS 12.0 Program. Results: The mean score for level of the safety awareness was 3.55(${\pm}.36$) and of the safety practice, 2.98(${\pm}.48$). The score of Safety-practice was statistically significant difference according to students' gender(p= .028) and students' grade(p= .004), the number of friends(p= .002), the level of school life adaptation(p= .000), recognized learning proficiency(p= .000), personality(p= .005), curiosity(p= .003), the level of demand for safety education(p= .000), the level of safety-education conducted by parents(p= .000), the level of safety-education conducted by teacher(p= .000). Stepwise multiple regression analysis for Safety-practice revealed that the most powerful predictor was level of Safety-awareness and self-esteem, the level of safety-education conducted by parents explained 28.8% of the variance. Conclusions: Therefore, it is necessary to develop safety practice promotion program in order to enhance the quality of life of elementary students. Future studies need to be pursued to find various variances.

키워드

참고문헌

  1. 교육인적자원부. 교원정책담당관실 통계, 2002.
  2. 김귀분, 석소현. 노인의 삶의 질 영향요인. 성인간호학회지 제20권, 제2호, pp331-340, 2008.
  3. 김주영. 안전의식과 안전행동에 관한연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문. 2001.
  4. 김화중, 이인숙. 초등학교보건교육교과과정의 개선방안에 관한 연구. 한국학교보건학회 제3권, 제1호, pp15-20, 1992.
  5. 박화숙, 정문숙, 김용숙. 초등학교의 안전생활 실태 및 아동의 안전생활에 대한 지식과 태도, 경북대학교 경북간호과학지 제4권, 제1호, pp 67-80, 2000.
  6. 백경원. PRECEDE 모형을 이용한 일부 초등학교 안전교육의 진단적 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. 1999.
  7. 백선숙, 류언나, 박경숙. 여성독거노인의 삶의 질 모형구축. 성인간호학회지 제20권, 제2호, pp 187-199, 2008.
  8. 서부덕, 최은희. 청소년의 인터넷 중독, 자아존중감과 외로움. 성인간호학회지 제18권, 제4호, pp 653-659, 2006.
  9. 심은순. 초등학생의 안전의식 및 실천정도와 안전사고 발생실태. 연세대학교 보건대학원 석사학위논문. 2003.
  10. 이명선, 박경옥. 학교의 안전교육 관련 특성이 청소년의 사고발생 예측에 미치는 영향. 보건교육건강증진학회지 제21권, 제2호, pp 147-165, 2004.
  11. 이명선, 박경옥, 허억, 이유리. 학교안전교육 실태분석을 통한 안전교육 개선 방안 연구. 서울 : 교육인적자원부, 2004.
  12. 이명선, 신현유. 21세기 선진 안전사회 건설을 위한 새로운 패러다임의 구축방안. 서울 : 통령자문 정책기획위원회, 2002.
  13. 이수정. 초등학교 아동의 사고예방행동과 사고발생의 관련성 연구. 이화여자대학교대학원 석사학위논문. 1997.
  14. 이한용, 우종웅, 김일영. 아동의 안전에 관한 인식과 교육실태 조사 연구. 보건교육건강 증진학회지 제18권, 제3호, pp 59-75, 2001.
  15. 전병제. 자아개념 측정 가능성에 관한 연구. 연세논총 제11권, 제1호, pp 109-129, 1974.
  16. 정명애. 학교안전교육이 초등학생의 안전생활 실천에 미치는 효과. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문. 2000.
  17. Gresham L. S., Zirkle, D. L., Tolchin, S., Jones, C., Maroufi, A., Miranda, J. Partnering for injury prevention : evaluation of a curriculum-based intervention program among elementary school children. J Pediatr Nurs Vol.16, No.2, pp 79-87, 2001. https://doi.org/10.1053/jpdn.2001.23148
  18. Rosenberg, M. The Self-Esteem Scale. In J. P. Robinson, P. R. Shaver and L. S. wrightsman(Eds.), Measures of Personality and Social Psychological Attitudes. Vol.1, Academic Press. 1965.
  19. Swell, K. H., Gaines, S. K, Developmental approach to childhood safety education. Pediatric Nursing Vol. 19, No. 5, pp 464-466, 1993.
  20. World Health Organization. World report on road traffic injury prevention. Switzerland : WHO/The World Bank, 2004.